alimentatie en belastingsaangifte

Patrick_A
Topic Starter

alimentatie en belastingsaangifte

#1 , 23 jun 2011 11:30

Hi,
ik ben in 2009 weggegaan van mijn vrouw, we hebben toen een voorlopige regeling getroffen in afwaching van een uitspraak. De definitieve inleiding en uitspraak van de scheiding is gebeurd in 2011.
Kan ik de bedragen die ik reeds betaald heb aan mijn ex in 2010 inbrengen als alimentatie in mijn aangifte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 jun 2011 09:13

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald: 1° 80 pct van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen;Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; ).

‘ik ben in 2009 weggegaan van mijn vrouw’

De artikelen 203 en 213 van het Burgerlijk Wetboek leggen u onderhoudsverplichtingen op.

U kan die bestedingen dus vanaf uw weggaan aftrekken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 25 jun 2011 17:56

Voor 2009 , het jaar van feitelijke scheiding , diender er nog een gezamenlijke aangifte te gebeuren. Voor 2010 , aj 2011 , is er een aparte aangifte. U kan de alimentatie , betaald in 2010 aftrekken , en uw ex dient ze aan te geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mariette

#4 , 25 jun 2011 18:02

Is het alimentatie voor de vrouw of voor de kinderen?

de alimentatie voor de kinderen komt toch op een aparte belastingsbrief?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”