eerste jaar huwelijk

Tsoc Degesh
Topic Starter

eerste jaar huwelijk

#1 , 03 mei 2011 16:20

Beste

Ik moet inkomensbelasting betalen voor het jaar 2010, het jaar waarin ik gehuwd ben. Mijn vrouw en ik krijgen afzonderlijke belastingsformulieren. Mijn vrouw is echter van vreemde oorsprong en moet dus inburgeren en Nederlandse lessen volgen enz... waardoor zij dus geen inkomsten heeft. Mijn vraag is nu: op welke wijze kunnen wij onze aangifte invullen zodat er een soort "huwelijksquotient" wordt toegepast? Kan dit met het aangeven van een soort "onderhoudsgeld"?

Een andere vraag: volgend jaar zou de vraag van het huwelijksquotient vanzelf in orde komen. Maar ik heb indertijd (het jaar vóór we gehuwd zijn) een aantal groene investeringen gedaan waarvoor premies kunnen bekomen worden. Wij zijn gehuwd met strikte scheiding van goederen. Als we dus rekening houden met het huwelijksquotient, worden die premies dan verdeeld terugbetaald?

Met dank aan allen die hier antwoord op weten.

Tsoc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mei 2011 19:59

Op uw belastingbrief bij persoonsgegevens vul je in : gehuwd , in 2010 , echtgenote heeft minder dan 2830 € inkomen. codes 1002 1003 en 1004
Daardoor krijg jij een extra vermindering voor uw echtgenote. Onderhoudsgeld voor uw echtgenote waarmee je samenwoont is niet van toepassing.
Investeringen van voor 2010 zijn van u alleen. Die moest u genoteerd hebben op uw aangifte vorig jaar. Daar heeft uw echtgenote geen zaken mee eigenlijk.
U zegt , u bent gehuwd met scheiding van goederen. Met iemand zonder inkomen?? Iets zegt mij dat uw woning van u alleen is. In deze situatie maakt het geen verschil voor de belastingvermindering wegens energiebesparende investeringen , want uw vrouw kan daar dan niet van genieten. Zij is op generlei manier betrokken bij de (fiscaliteit van de )woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tsoc Degesh
Topic Starter

#3 , 03 mei 2011 22:55

Beste Wanton

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Echter, de vermindering waarvan je spreekt, is bedroevend weinig. Het is alleszins minder dan de toepassing van het huwelijksquotient zou opleveren. Ik vraag mij dus nog altijd af, of ik het huwelijksquotient kan toepassen, of niet? Ik heb mij laten vertellen dat dat het eerste jaar niet gaat, omdat we nu dus nog altijd afzonderlijke aangifteformulieren krijgen. Vanaf volgend jaar zou het dan wel weer gaan, maar ja, tegen dan gaat min vrouw waarschijnlijk werken.
Kan je dus met zekerheid zeggen dat ik het huwelijksquotient niet kan toepassen? En ook de reden waarom, niet of wel? Het is zo dat ik het een beetje discriminerend vind ten opzichte van koppels die reeds langer getrouwd zijn, maar ja...

Wat je veronderstelt aangaande de woning is inderdaad correct.

Zeer hartelijk dank voor je antwoord.

Tsoc.dat

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”