pensioensparen verkeerd ingegeven

persuader666
Topic Starter

pensioensparen verkeerd ingegeven

#1 , 01 feb 2011 10:17

Hallo.

Volgende situatie stelt zich.
Reeds lange tijd heeft m'n vriendin dachten wij "pensioensparen" en hebben wij dit ook zo ingebracht op de belastingbrief.
Enige tijd geleden wou ze meer kunnen inbrengen en heeft men voor haar een 2de polis pensioensparen gestart. Onlangs hoorde ik echter dat je slechts van 1 polis van pensioensparen de premie kan inbrengen.
Dan ben ik die polissen eens gaan lezen en tot de vaststelling gekomen dat de eerste polis eigenlijk onder "levensverzekeringen" valt. Ze heeft dus al die jaren de premies ingebracht onder de verkeerde code. Naar aftrekken toe maakt dit voor zover ik kan opzoeken geen verschil en hebben wij ons dus niet verrijkt door deze fout.
We gaan alleszins vanaf inkomsten 2010 alles in de juiste categorie invullen: polis 1 bij "leven", polis 2 bij "pensioensparen".

Maar lopen wij nu kans op een boete e.d. ? Kunnen eerder gekregen verminderingen terug geëist worden? M.a.w. wat zijn de mogelijke gevolgen mocht dit aan het licht komen?
Het gaat hier over een eerlijke vergissing die al jaren gaande is...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 feb 2011 10:26

“Art.346.Indien ze meent de inkomsten en andere gegevens te moeten wijzigen welke de belastingplichtige heeft vermeld in een aangifte die voldoet aan de vorm- en termijnvereisten...stelt de administratie hem bij een ter post aangetekende brief in kennis van de inkomsten en andere gegevens die zij voornemens is in de plaats te stellen...en vermeldt zij de redenen die naar haar oordeel de wijziging rechtvaardigen...Art.444.Bij niet-aangifte of in geval van onvolledige of onjuiste aangifte,worden de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen vermeerderd met een belastingverhoging...“(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelasting).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jefke007

#3 , 02 feb 2011 10:36

Ik ken iemand die onlangs zo een bericht van wijziging met een GEWONE niet aangetekende brief heeft gekregen ? Mag dat bericht van wijzing dan als onbestaande worden beschouwd ?

Reclame

persuader666
Topic Starter

#4 , 03 feb 2011 16:42

Bedankt voor je reactie.

Als ik ze goed begrijp dan gaat het eerste deel over wat gebeurt indien de fiscus een onregelmatigheid ontdekt.
Het tweede deel gaat over de gevolgen bij het niet aangeven van INKOMSTEN:
Bij niet-aangifte of in geval van onvolledige of onjuiste aangifte,worden de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen vermeerderd met een belastingverhoging...“(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelasting).
Maar het gaat hier over een aftrekpost, niet over een inkomst.

Extra vraag: kunnen wij haar in regel stellen voor de vorige jaren?

Mijn angst is dat hier overdreven op gereageerd zal worden door de fiscus terwijl het in de praktijk geen verschil maakt als men iets aangeeft als PENSIOENSPAREN, dan wel LEVENSVERZKERING.
Het enige verschil is het plafond dat van toepassing is bij LEVEN en dat niet overschreden werd.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”