Opleiding en treintickets

BE87
Topic Starter
Berichten: 37

Opleiding en treintickets

#1 , 25 nov 2010 08:23

Beste,

Sinds kort volg ik een opleiding in het Brusselse (VUB) dat mijn beroep ten goede komt. Nu heb ik hieromtrent twee vragen:

1.Klopt het dat ik deze opleiding niet kan inbrengen? Er staat namelijk dat in de kost van de opleiding de BTW niet wordt aangerekend wegens Art 44, 2,4° van het wetboek.

2.Kan ik mijn vervoerskosten (treintickets) inbrengen? Ik had gevraagd aan de kassa of ik een btw bon kon krijgen van mijn ticket, maar ze zei dat mijn ticket op zich goed genoeg is... Indien ja, hoeveel BTW zit hierop?

Alvast bedankt!

Bert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fredje1811
Berichten: 32

#2 , 28 nov 2010 13:50

opleiding zelf is geen btw plichtige activiteit: er zit dus geen btw op en dus kun je die niet recupereren
de kost van de opleiding is wel aftrekbaar in de personenbelasting of in je vennootschap

de treintickets: er zit 21% BTW in die je in mindering kunt brengen in je btw aangifte
de kost van de treintickets is aftrekbaar in de personenbelasting of in je vennootschap

BE87
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 29 nov 2010 20:50

Bedankt!

Reclame

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#4 , 03 dec 2010 16:04

opleiding zelf is geen btw plichtige activiteit: er zit dus geen btw op en dus kun je die niet recupereren
de kost van de opleiding is wel aftrekbaar in de personenbelasting of in je vennootschap

de treintickets: er zit 21% BTW in die je in mindering kunt brengen in je btw aangifte
de kost van de treintickets is aftrekbaar in de personenbelasting of in je vennootschap
De kost van de opleiding is in de personenbelasting afrekbaar (alleszins als deze opleiding te maken heeft met je huidige activiteit).

Die BTW op de treintickets vormt een probleem, recuperatie van het BTW deel hiervan zal niet mogelijk zijn omdat:

1. bij mijn weten dit BTW deel niet expliciet vermeld wordt op het treinticket
2. dit BTW treinticket geen geldig document is om recuperatie van BTW te verkrijgen daar dit geen factuur is, voor een deel omdat jouw BTW nummer als klant van de NMBS er niet op vermeld staat en ik ook niet dacht dat het BTW nummer van de maatschappij NMBS hier op vermeld staat.
Laatst gewijzigd door gebruiker op 09 jan 2011 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

BE87
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 08 jan 2011 22:54

Excuses voor de ietwat late reactie maar bedankt.

Dus ik kan mijn BTW van mijn treintickets niet recupereren? (Ik heb de tickets zelf gecheckt en er staat inderdaad geen btw nummer op.) Op volgende website staat wel dat bedrijven 6% kunnen terugkrijgen (maar ik denk mits factuur? Of zou dit ook mogelijk zijn met een gewoon ticket?) http://www.davidgeerts.be/overheidsbedr ... ortie.html" onclick="window.open(this.href);return false; (artikel is wel al zo een twee jaar oud denk ik).

Stel dat dit niet zou gaan, ze zijn nog steeds aftrekbaar in mijn personenbelasting neem ik aan?

Groeten

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”