OUders ten laste?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: OUders ten laste?

#16 , 24 jun 2015 14:05

Dit terzijde zou het inderdaad niet mogen dat de fiscus in West-Vlaanderen hier in de praktijk niet moeilijk over doet, maar in Antwerpen wel.
Dat is nu net mijn punt.
In een echte rechtsstaat zijn dergelijke toestanden niet mogelijk.
Dit noemt men "à la tête du client", eigen aan minderwaardige rechtssystemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#17 , 24 jun 2015 14:22

Het komt wel vaker voor dat een ambtenaar een verkeerde interpretatie maakt. Van wat ik er van weet telt hoeveel ze binnenhalen mee voor hun evaluatie. Dus, ambtenaren bij lokale controles vliegen soms wel is uit de bocht om geld binnen te halen. Mits goede argumentatie kan je dit wel winnen in bezwaar. Heb zelf altijd al gewonnen in bezwaar, mits goede fiscale advocaat + degelijke argumenten. Meeste mensen gaan niet naar de rechtbank voor een paar duizend euro, maar je moet toch wel de tanden is laten zien tijdens de bezwaarprocedure. Meeste ambtenaren hebben zelf echter weinig zin om naar de rechtbank te gaan.

Tip: Maak gebruik van het hoorrecht tijdens de bezwaarprocedure, artikel 374 WIB92. Het is altijd moeilijker om hard te zijn tegen een persoon, dan op een stuk papier.

Persoonlijk zou ik gewoon ten gronde argumenteren, en niks opperen over het bericht van wijziging. Aanslag kan je sowieso laten vernietigen, maar de fiscus krijgt een kans tot hertaxatie.

Echter, op deze hertaxatie zijn er twee uitzonderingen:
1. Geen beslissing binnen de 6 maanden na ontvangst bezwaarschrift. U kan de aanslag laten vernietigen voor de rechtbank, en een hertaxatie is niet mogelijk.

2. Indien er geen bericht van wijziging verzonden werd, puur om de verjaringstermijn te omzeilen. Deze termijn is 3 jaar na het verlopen van het aanslagjaar. Dus indien men spreekt over inkomsten 2011 (AJ2012), kan men deze taxeren tot eind 2014 (2011 + 3). Stel, u ontvangt op 15 december 2014 een taxatie, maar men is ‘vergeten’ een bericht van wijziging te sturen. Wettelijk gezien heeft u 1 maand om te antwoorden op het bericht van wijziging, en dus zou deze aanslag verjaard zijn. Ook in dit scenario kan u in principe de aanslag laten vernietigen voor de rechtbank zonder mogelijkheid tot hertaxatie.

U kan inderdaad de administratie vraag stellen welke elementen voldoende zijn. De kans is klein dat hier antwoord op zal komen. Zoals Polk hierboven zei, alle elementen die hen kunnen overtuigen van de situatie (lees: verhaal) kunnen helpen. Daar de bewijslast bij u ligt, is het natuurlijk makkelijk voor de controle om niet akkoord te gaan.

> ja maar hun pensioenen samen zijn groter dan jouw inkomen?
Dat kan op zich weinig uitmaken. “De bomma” kan steenrijk zijn, maar toch bij u inwonen omdat ze behoevend is en niet alleen kan wonen. Dan zou u ze in principe ten laste moeten kunnen nemen.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 24 jun 2015 14:35, 3 keer totaal gewijzigd.

polk
Berichten: 438

#18 , 24 jun 2015 14:27

Dit terzijde zou het inderdaad niet mogen dat de fiscus in West-Vlaanderen hier in de praktijk niet moeilijk over doet, maar in Antwerpen wel.
Dat is nu net mijn punt.
In een echte rechtsstaat zijn dergelijke toestanden niet mogelijk.
Dit noemt men "à la tête du client", eigen aan minderwaardige rechtssystemen.
In de toekomst zal dit minder en minder een probleem worden. Financiën werkt meer en meer met statistieken en datamining om de te controleren dossiers te selecteren, en laat de lokale kantoren minder de keuze in welke dossiers ze nakijken.

Het zou dus kunnen dat er in de toekomst een soort controleactie 'ouders ten laste' wordt georganiseerd (een 'heksenjacht' volgens sommigen, een normale toetsing van de fiscale wetgeving volgens anderen), en aan alle dossiers waarbij, ik zeg maar iets, 'pensioen ouders > inkomen kind' en waar het kind de ouders ten laste aangeeft, een vraag om inlichtingen sturen met de vraag te bewijzen dat het kind effectief het gezinshoofd is en de gezinslasten draagt.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 24 jun 2015 14:31

Nergens in de wetgeving staat er een voorwaarde wat betreft de verhouding tussen de inkomsten van de ouder en het kind. Het doet dus niets ter zake.
Ik krijg soms de indruk dat de woordvoerder van FOD Financiën hier onder pseudoniemen aan het woord is.
De grote kuis bij financiën staat echt nog niet zo ver...bekijk de OESO scores voor B maar eens!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12944

#20 , 24 jun 2015 14:48

Probleem blijft dat je in sommige regio's tot 5 keer meer kans op controle hebt dan in andere, gewoon omwille van personeelstekorten. Hieruit kan men ook afleiden dat het mogelijk is dat ze in sommige kantoren meer tijd hebben om bepaalde dingen dieper te controleren, terwijl ze in andere kantoren al sneller iets laten passeren. Maar die geografische ongelijkheid gaat al heel lang terug en die wervingsstop van vorig jaar gaat hier geen goed aan gedaan hebben.

Anderzijds, bijvoorbeeld bij de berekening van de waarde van een nieuwbouw hanteert men nationaal dezelfde parameters, terwijl hetzelfde huis in Antwerpen niet evenveel kost als in Limburg. En ook hier hoor ik verhalen dat deze controle op heel verschillende manieren gebeurt afhankelijk van kantoor tot kantoor. Ik kan natuurlijk niet de juistheid van deze verhalen garanderen, maar het is wel duidelijk dat er het een en ander mis is bij Financiën.

En roharro, ik vind dat uw houding tegenover de Fiscus gelijkenissen begint te vertonen met die van Chaccamacca betreffende Justitie. De vergelijkingen met de totalitaire systemen mogen wel eens stoppen. Akkoord dat alles nog veel beter kan in België, maar uw vergelijkingen zijn een belediging voor de mensen die onder die regimes geleefd hebben.

polk
Berichten: 438

#21 , 24 jun 2015 14:56

Nergens in de wetgeving staat er een voorwaarde wat betreft de verhouding tussen de inkomsten van de ouder en het kind. Het doet dus niets ter zake.
Het is een element dat kan meespelen. Net zoals er tegenwoordig controleacties georganiseerd worden voor vennootschappen die jaarlijks grote schommelingen vertonen op vlak van kosten. Op zich ook niet verboden, maar blijkbaar een voldoende indicatie voor de fiscus om een controleactie rond te organiseren.

Niet dat ik denk dat de actie zoals ik ze, louter illustratief: vandaar de 'ik zeg maar wat', beschreef er zal komen hoor.
Ik krijg soms de indruk dat de woordvoerder van FOD Financiën hier onder pseudoniemen aan het woord is.
Ik probeer hier slechts een inzicht te verschaffen in de gedachtegang die de fiscus mogelijk volgt.
De grote kuis bij financiën staat echt nog niet zo ver...bekijk de OESO scores voor B maar eens!
Wat bedoel je hiermee precies? Financiën voert in elk geval slechts uit wat de politiek haar opdraagt...

Fortuin
Berichten: 1013

#22 , 24 jun 2015 14:58

@ironmaiden Fiscale bemiddeling kan ook nog een mogelijkheid zijn tijdens de bezwaarprocedure: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... eer_waarom_/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een autonome en neutrale dienst binnen Financiën, waarvan je gratis gebruik kan maken. Als je met een correct verhaal afkomt kunnen deze zeker helpen om een beter resultaat te bekomen.

Enkele voorbeelden: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... iculieren/" onclick="window.open(this.href);return false;

jefke007
Berichten: 1816

#23 , 24 jun 2015 16:13

Controlekantoor hier ook aan de lijn gehad ivm ouders ten laste: ja maar hun pensioenen samen zijn groter dan jouw inkomen? En je bent dan eigenlijk geen gezinshoofd... Heel vaag telefoontje van de controleur gehad. Ik ben zeer vriendelijk geweest, maar heb ontwijkend of vaag geantwoord op de vraag of ouders nog spaarrekeningen hadden, en of ik spaargelden had vermits dat niet relevant is voor de voorwaarden. Ze weten het dus nog steeds niet... Iemand tips?

Als de ouders nog wel spaarrekening en co hebben, kan dat wel invloed op de inkomenvoorwaarden hebben, die mogelijk overschreden werden.
Ik weet wel dat ze niet op de belastingsbrief zichtbaar zijn die spaarrekeningen, maar in princiepe kan de fiscus ze raadplegen - mits de handtekening van een ambtenaar bij de fiscus met een paar sterren EN met het "vermoeden" van fraude.

Als de fiscus denkt dat ze het "spel" gaan verliezen op basis van hun scheve redeneringen, dan kunnen ze eventueel het wapen van de spaarboekjes misschien nog bovenhalen
Een druk op de knop volstaat en ze kunnen zien hoeveel spaarboekjes iemand in belgie heeft bij de Nationale Ramp van Belgie

Fortuin
Berichten: 1013

#24 , 24 jun 2015 16:22

Als de ouders nog wel spaarrekening en co hebben, kan dat wel invloed op de inkomenvoorwaarden hebben, die mogelijk overschreden werden.
Ik weet wel dat ze niet op de belastingsbrief zichtbaar zijn die spaarrekeningen, maar in princiepe kan de fiscus ze raadplegen - mits de handtekening van een ambtenaar bij de fiscus met een paar sterren EN met het "vermoeden" van fraude.

Als de fiscus denkt dat ze het "spel" gaan verliezen op basis van hun scheve redeneringen, dan kunnen ze eventueel het wapen van de spaarboekjes misschien nog bovenhalen
Een druk op de knop volstaat en ze kunnen zien hoeveel spaarboekjes iemand in belgie heeft bij de Nationale Ramp van Belgie
Nu ook niet overdrijven, dat gaat niet gebeuren. Zo overdreven is het nu ook nog niet gesteld met de fiscale administratie.

En zelfs indien ze dit zouden doen, dan zullen ze moeten bewijzen dat er duidelijke tekenen van fraude zijn, anders zijn de verkregen bewijzen nietig.

jefke007
Berichten: 1816

#25 , 24 jun 2015 16:43

Fiscus zou ingevolge een recent Arrest van het Hof van Cassatie ( Antigoon ) nu alle spelregels aan hun laars kunnen lappen. Ook onwettig bekomen informatie

De bedoeling van de wetgever was om ouderen langer thuis te kunnen laten wonen ( anders moet de staat teveel tussenkomen in de kosten van de bejaardentehuizen)
Blijkbaar vind de fiscus het dan weer nodig om naar jaren een intrepretatie te gaan zoeken die nergens in de wetgeving staat (Hoofd van het gezin - hoogste inkomen enz - )

http://expertise.tuerlinckx.eu/publicat ... YrB5Ua3thk" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12944

#26 , 24 jun 2015 16:46

Fiscus zou ingevolge een recent Arrest van het Hof van Cassatie ( Antigoon ) nu alle spelregels aan hun laar kunnen lappen. Ook onwettig bekomen informatie

http://expertise.tuerlinckx.eu/publicat ... YrB5Ua3thk" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeer misleidende, zelfs gewoon foute titel, waardoor ik de rest van het artikel al niet serieus kan nemen. Zie discussie in "Actuele Thema's".

jefke007
Berichten: 1816

#27 , 24 jun 2015 17:10

In feite is het simpel: de fiscus leest art 140 WIB92, waarin staat:

Wanneer verscheidene afzonderlijk belastbare belastingplichtigen deel uitmaken van hetzelfde gezin, worden de in artikel 136 vermelde personen (= kinderen, antecedenten, zijverwanten t.e.m. de tweede graad en personen van wie de belastingplichtige als kind volledig ten laste is geweest) die eveneens van dat gezin deel uitmaken, beschouwd als ten laste van de belastingplichtige die in feite aan het hoofd van dat gezin staat.

Dat laatste is een feitenkwestie. De belastingplichtige draagt de bewijslast indien hij aanspraak maakt op een aftrek, een vrijstelling, een belastingvermindering, ... en moet het bewijs leveren van de feitelijke elementen die aanleiding geven voor het gunstiger stelsel.

U moet dus kunnen bewijzen dat u 'in feite aan het hoofd staat van het gezin' als u uw ouders ten laste wilt nemen. U kan dat bijvoorbeeld proberen door te bewijzen dat u de huishuur betaalt, dat u nutsvoorzieningen betaalt, ... Vraag inderdaad aan uw controleur wat hij als voldoende bewijs zou beschouwen.

Als blijkt dat uw ouders de huishuur, de nutsvoorzieningen, en allerhande andere kosten betalen kan de fiscus stellen dat u niet diegene bent die, zoals vereist in art 140, in feite aan het hoofd van het gezin staat. Bijgevolg kan u uw ouders in dat geval niet ten laste nemen.
Deze interpretatie is enkel geldig wanneer er VERSCHEIDENE personen aan het hoofd van het gezin zouden kunnen staan, bv 2 zonen die nog thuis wonen. Maar dit was in casu niet het geval dacht ik.

Indien er slecht één kind nog thuiswoont dan is die interpretatie niet geldig

polk
Berichten: 438

#28 , 24 jun 2015 17:16

In feite is het simpel: de fiscus leest art 140 WIB92, waarin staat:

Wanneer verscheidene afzonderlijk belastbare belastingplichtigen deel uitmaken van hetzelfde gezin, worden de in artikel 136 vermelde personen (= kinderen, antecedenten, zijverwanten t.e.m. de tweede graad en personen van wie de belastingplichtige als kind volledig ten laste is geweest) die eveneens van dat gezin deel uitmaken, beschouwd als ten laste van de belastingplichtige die in feite aan het hoofd van dat gezin staat.

Dat laatste is een feitenkwestie. De belastingplichtige draagt de bewijslast indien hij aanspraak maakt op een aftrek, een vrijstelling, een belastingvermindering, ... en moet het bewijs leveren van de feitelijke elementen die aanleiding geven voor het gunstiger stelsel.

U moet dus kunnen bewijzen dat u 'in feite aan het hoofd staat van het gezin' als u uw ouders ten laste wilt nemen. U kan dat bijvoorbeeld proberen door te bewijzen dat u de huishuur betaalt, dat u nutsvoorzieningen betaalt, ... Vraag inderdaad aan uw controleur wat hij als voldoende bewijs zou beschouwen.

Als blijkt dat uw ouders de huishuur, de nutsvoorzieningen, en allerhande andere kosten betalen kan de fiscus stellen dat u niet diegene bent die, zoals vereist in art 140, in feite aan het hoofd van het gezin staat. Bijgevolg kan u uw ouders in dat geval niet ten laste nemen.
Deze interpretatie is enkel geldig wanneer er VERSCHEIDENE personen aan het hoofd van het gezin zouden kunnen staan, bv 2 zonen die nog thuis wonen. Maar dit was in casu niet het geval dacht ik.

Indien er slecht één kind nog thuiswoont dan is die interpretatie niet geldig
Niet akkoord. Waarom kunnen er geen verscheidene personen aan het hoofd van het gezin staan in de situatie ouders - kind? Het is niet omdat je 65 wordt dat je niet meer belastingplichtig bent...

jefke007
Berichten: 1816

#29 , 24 jun 2015 17:22

klopt maar, ze beperken al zelf tot de in artikel 136 vermelde personen ( in casu zal dat één kind zijn ). Het is niet het volledige gezin dat zo mag bekeken worden.

Wanneer verscheidene afzonderlijk belastbare belastingplichtigen deel uitmaken van hetzelfde gezin, worden de in artikel 136 vermelde personen (= kinderen, antecedenten, zijverwanten t.e.m. de tweede graad en personen van wie de belastingplichtige als kind volledig ten laste is geweest) die eveneens van dat gezin deel uitmaken, beschouwd als ten laste van de belastingplichtige die in feite aan het hoofd van dat gezin staat.

polk
Berichten: 438

#30 , 24 jun 2015 17:24

Fiscus zou ingevolge een recent Arrest van het Hof van Cassatie ( Antigoon ) nu alle spelregels aan hun laars kunnen lappen. Ook onwettig bekomen informatie
discussie is al uitvoerig gevoerd op onderdeel actualiteit, waarom komt u hiermee af?
De bedoeling van de wetgever was om ouderen langer thuis te kunnen laten wonen ( anders moet de staat teveel tussenkomen in de kosten van de bejaardentehuizen)
Waar haalt u dit? Voor hetzelfde geld was het de bedoeling van de wetgever om toe te komen in werkelijk gedragen kosten die ontstaan door familie in huis te nemen.
Blijkbaar vind de fiscus het dan weer nodig om naar jaren een intrepretatie te gaan zoeken die nergens in de wetgeving staat (Hoofd van het gezin - hoogste inkomen enz - )
'Hoofd van het gezin' staat letterlijk in art 140.
http://expertise.tuerlinckx.eu/publicat ... YrB5Ua3thk" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie actua.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”