Voordeel tak 21 op 2 namen ?

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Voordeel tak 21 op 2 namen ?

#1 , 19 feb 2019 15:16

Volgens Fut...-verzekeringen (als ik het goed heb begrepen) zou het vanaf een bepaalde leeftijd (lees:-weinig kans nog op scheiding) interessanter zijn om een tak 21 zowel op naam van de echtgenoot, als van de echtgenote te zetten (dus op 2 namen). Voordeel zou zijn dat bij overlijden van 1 van de 2, de tak 21 gewoon blijft verder lopen op naam van de andere. Er zouden dan ook op het moment van overlijden van de eerste partner geen erfenisrechten verschuldigd zijn, zelf niet bij een huwelijk met algemene gemeenschap van goederen. Erfenisrechten zouden er pas zijn, bij het overlijden van de tweede partner.

Overigings zou bij een afkoop door de langstlevende partner er ook geen erfenisrechten te betalen zijn op dat moment.
Merk dus op dat Fut... dus (als ik me niet vergis) iets anders zegt dan het antwoord dat ik in een andere onderwerp over tak21 kreeg in dit forum
(zie viewtopic.php?f=52&t=91626 : zie antwoord Gaby).

Alle reacties en voor- en nadelen welkom.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 feb 2019 16:53

Volgens Fut...-verzekeringen (als ik het goed heb begrepen) zou het vanaf een bepaalde leeftijd (lees:-weinig kans nog op scheiding) interessanter zijn om een tak 21 zowel op naam van de echtgenoot, als van de echtgenote te zetten (dus op 2 namen). Voordeel zou zijn dat bij overlijden van 1 van de 2, de tak 21 gewoon blijft verder lopen op naam van de andere. Er zouden dan ook op het moment van overlijden van de eerste partner geen erfenisrechten verschuldigd zijn, zelf niet bij een huwelijk met algemene gemeenschap van goederen. Erfenisrechten zouden er pas zijn, bij het overlijden van de tweede partner.

Overigings zou bij een afkoop door de langstlevende partner er ook geen erfenisrechten te betalen zijn op dat moment.
Merk dus op dat Fut... dus (als ik me niet vergis) iets anders zegt dan het antwoord dat ik in een andere onderwerp over tak21 kreeg in dit forum
(zie viewtopic.php?f=52&t=91626 : zie antwoord Gaby).

Die reactie in #5 in die draad is volledig correct.
Voordeel: het voordeel is voor het tweede nog levende hoofd wegens voor de hand liggende redenen

Alle reacties en voor- en nadelen welkom.

Alvast bedankt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”