PayPal bank trekt 3.20 € van mijn saldo zonder opdracht.

oneqdotbe
Topic Starter
Berichten: 2

PayPal bank trekt 3.20 € van mijn saldo zonder opdracht.

#1 , 27 mei 2008 21:35

Heel kort samengevat.
Ik verkoop iets voor 0.20 EUR op Ebay. Het is iets klein. De koper zit in Italië.
Ik stuur het op per post ( 3 € transportkosten). Ik krijg daags nadien positieve feedback "Thanks'" van de koper.

Na een maand of zo claimt de koper ( intussen niet meer op Ebay ingeschreven !) via PayPal zijn betaalde som terug. Hij zou zogezegd niets ontvangen hebben.

Ik reageer hierop onmiddellijk in de het PayPal Dispute Center. Het is duidelijk door de feedback dat dit van geen kanten klopt en dat dit een louche zaak is. Ik had er dik vertrouwen op dat ik van PayPal/Ebay wel snel bericht zou krijgen dat het inderdaad iets is dat niet klopt.

Ondertussen hebben ze vandaag 3.20 € van PayPal saldo getrokken. Ik dacht dat PayPal tegenwoord een Bank was ! Stel je voor dat een bank zoiets doet zonder jouw opdracht !

Appeals worden geweigerd omdat ik geen tracking info kan geven.

Enfin. Ik heb er al meer tijd en research ingestopt dan me lief is.

Hoe kan ik vergoed worden voor mijn extra werk en tijd die ik met deze zaak verlier ?

Heeft iemand een goed advies voor een advocaat voor PayPal/Ebay zaken ?

Ik weet dat het antwoord zal zijn dat het sop de kolen niet waard zal zijn. Op die manier pakt niemand echter de praktijken van Ebay aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight
Berichten: 232

#2 , 27 mei 2008 22:15

Of dit al dan niet wettelijk is, daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Maar, ik kan wel zeggen dat ik dit zelf ook al meermaals meegemaakt heb. En banken durven dit ook wel eens doen.
Ik ben er 1 keer wel verder op ingegaan, ook al ging het om een miniem bedrag. Ik heb toen redelijk wat dossier kosten moeten betalen etc, en uiteindelijk na 6 maanden toch dat geld terug gezien. Ik heb er dan wel verlies aan gedaan, maar het gaat om het principe. Je doet er trouwens goed aan dit te melden, en dit niet zomaar te laten gebeuren (ook al doe je er verlies aan). Dit soort mensen gaat er nu eemaal van uit dat je het daarbij zal laten. Ze kunnen dit keer op keer herhalen.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 27 mei 2008 23:20

Zie mijn antwoord in be.burgerrechten

Je hebt weinig kans om dit te halen zonder nog meer verlies te lijden ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

oneqdotbe
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 27 mei 2008 23:39

Of dit al dan niet wettelijk is, daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Maar, ik kan wel zeggen dat ik dit zelf ook al meermaals meegemaakt heb. En banken durven dit ook wel eens doen.
Ik ben er 1 keer wel verder op ingegaan, ook al ging het om een miniem bedrag. Ik heb toen redelijk wat dossier kosten moeten betalen etc, en uiteindelijk na 6 maanden toch dat geld terug gezien. Ik heb er dan wel verlies aan gedaan, maar het gaat om het principe. Je doet er trouwens goed aan dit te melden, en dit niet zomaar te laten gebeuren (ook al doe je er verlies aan). Dit soort mensen gaat er nu eemaal van uit dat je het daarbij zal laten. Ze kunnen dit keer op keer herhalen.
Als ik je verhaal lees is het uiteindelijk niet via een uitspraak van een rechtbank gebeurt.

Spijtig dat er blijkbaar geen juridisch precedent is.

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 11 jun 2008 23:34

Als ik jou was zou ik mijn pijlen en hoop op een regeling, maar vooral het beletten dat dit zich herhaald, eerder op Ebay richten.

PayPal zelf heb ik ook gehad maar na een tijd opgezegd omdat ze gewoon NIET reageren op eender welke E-mail (behalve dan de geautomatiseerde E-mail).

Ik raad Paypal daarom af; alhoewel ik moet toegeven dat er niet onmiddellijk een goed alternatief is. Zulke bedrijven zijn nl. veel te groot.

Ebay is tenminste onderverdeeld per land. Op vragen aan Ebay heb ik reeds persoonlijke antwoorden gehad. Hoe groter een bedrijf is hoe meer kans je hebt om in een vicieuze cirkel van automatische E-mails te geraken.

En voor elke vraag die je stelt krijg je wel een automatisch antwoord.... of geen.

Deftone82
Berichten: 20

#6 , 16 jul 2008 10:01

Jouw verhaal heb ik meerdere keren gelezen, ook op Ebay.

Blijkbaar zijn er (spijtig genoeg) mensen echt op uit om op deze manier gratis spullen te bekomen. Iets kopen op ebay via paypal en dan claimen dat je nooit iets ontvangen hebt...werkt blijkbaar vaak.

Paypal zegt wel hier ondertussen iets aan gedaan te hebben maar het is nog steeds schering en inslag!

Ik weiger consequent met Paypal te werken. Een andere optie is je pakketten aangetekend op te sturen...dan heb je bewijs dat het aankomt.

Groet

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#7 , 16 jul 2008 11:53


Ik weiger consequent met Paypal te werken. Een andere optie is je pakketten aangetekend op te sturen...dan heb je bewijs dat het aankomt.

Groet
Paypal erkent Belgische aangetekende zendingen niet als een traceerbare methode. Je moet werken met een pakjesdienst. Helaas is dat meestal onbetrouwbaar.

Paypal is voor een koper idd zeer interessant, voor een verkoper niet.

Ik BETAAL dus zoveel mogelijk met Paypal, maar als ik betaald moet worden, vraag ik bij voorkeur overschrijving. Ik verplicht dat zelfs voor EU-inwoners. Als iemand daarbuiten iets wil kopen en dus moet betalen met Paypal ga ik grondig zijn feedback na voor ik ervoor ga. Ik heb echter de laatste jaren heel weinig verkocht buiten EU omdat het gewoon te riskant geworden is.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Bank & Beurs”