einde lening

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

einde lening

#1 , 23 dec 2018 19:55

Mijn lening loopt ten einde en nu hoorde ik van mijn moeder dat je naar de bank moet gaan en de lening effectief afsluiten.
Blijkbaar kunnen ze daar dan nog een bedrag voor vragen, bij mijn moeder was dat ongeveer 600 euro.
Klopt dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2018 20:10

Je bedoelt het schrappen van de hypotheek, dit moet de notaris doen en niet de bank

Dit is niet verplicht die schrapt zichzelf na XX jaren..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 23 dec 2018 21:55

De notaris ? na 20 jaar afbetalen aan de bank stopt dat dan niet gewoon ? Volgens mijn moeder moet ik dan naar de bank de lening gaan afsluiten om geen extra kosten te hebben.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 23 dec 2018 22:28

Neen, uw huis is normaal afbetaald, zonder meer.

Maar de hypotheek, de bevestiging dat uw huis in waarborg gegeven werd aan de bank ivm uw verplichtingen tegenover de bank, blijft gewoon bestaan, en dat gedurende 30 jaar. En zo kan u aan uw bank een nieuwe lening vragen, zonder opnieuw een hypotheek te moeten nemen, dus zonder die kosten; men maakt gewoon gebruik van die oude inschrijving. Zolang je binnen het bedrag en de termijn blijft, kan de bank dat.

Alleen, als u het huis bijvoorbeeld wil verkopen, of (o schande :oops: :( ) een lening bij een andere bank wil, zal die hypotheek er af moeten, door handlichting, en dat kost wat geld. Hoeveel, dat is afhankelijk van het eerst geleende bedrag.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 23 dec 2018 22:34

Mijn lening loopt ten einde en nu hoorde ik van mijn moeder dat je naar de bank moet gaan en de lening effectief afsluiten.
Met een receptie en vuurwerk :D :!:
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

anabee
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 24 dec 2018 08:57

Dankuwel voor de reacties.
En ja, met een receptie en bubbels.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 dec 2018 09:15

Dankuwel voor de reacties.
En ja, met een receptie en bubbels.

De bank heeft er niks mee te zien hoor, je bent even met hun.

Maar de inschrijving daar moet je geen zorgen overmaken zolang je het niet verkoopt, het verloopt wel vanzelf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 24 dec 2018 09:25

Ik vraag me toch af, Denlowie, of die inschrijving geen rol kan spelen in een nieuwe kredietaanvraag, als de kredietverstrekker moet nagaan of en welke andere verplichtingen de aanvrager lopen heeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2018 09:48

Ik vraag me toch af, Denlowie, of die inschrijving geen rol kan spelen in een nieuwe kredietaanvraag, als de kredietverstrekker moet nagaan of en welke andere verplichtingen de aanvrager lopen heeft.
Dit gaan we eens aan de bankdirecteur moeten vragen, maar als je bewijs heeft dat je die lening volledig is betaald, zie ik er geen probleem mee !

Persoonlijk heb ik altijd iets gehad tegen banken, als zelfstandige had ik ze nodig maar toch zo weinig mogelijk, want een bank is geen liefdadingsinstelling.

Heb veel faillissement op de voet gevolgd, en de overmeerderheid van de schulden bleken altijd de bank te zijn, en waarborgen bij de familie ! .
Want bij de RSZ kan je weinig schulden maken want na 3 maanden sta je al voor de ondernemingsrechtbank.
Ook bij de belastingen niet want waar het slecht gaat is er geen winst, en geen winst is er nauwelijks belastingen en BTW.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 24 dec 2018 09:53

Dat is dan mijn (klein) goed voornemen voor 2019. Eentje.

Vraag stellen. Antwoord hier doorgeven.

Rustige Kerst voor u en de familie.

Terug naar “Bank & Beurs”