Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee

MLA85
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee

#1 , 21 nov 2018 10:50

Hallo iedereen,

Een collega van mij heeft iets vervelends voor en weet niet goed hoe hij de situatie moet oplossen.

Meer dan 10 jaar geleden heeft hij een huurwaarborgrekening geopend bij bank X. Zoals jullie wel weten, is zo'n rekening een geblokkeerde spaarrekening op naam van de huurder. Deze kan wel door de huurder alleen geopend worden, maar de vrijgave van de waarborg bij het einde van het huurcontract vereist ook het akkoord en dus de handtekening van de verhuurder. Normaal gezien moeten beide partijen daarvoor langskomen bij het bankagentschap.

Mijn collega is administratief niet de sterkste persoon en is uit het oog verloren dat hij destijds een huurwaarborg had gesteld. Bij het einde van het huurcontract is die waarborg dan ook niet vrijgemaakt; ook de verhuurder heeft hier nooit initiatief toe genomen (vreemde situatie, maar het is nu eenmaal zo). Mijn collega heeft pas veel later ingezien dat er nog geld van hem geblokkeerd stond en heeft dan enkele aangetekende brieven verstuurd naar het adres van het vroeger door hem gehuurde pand (hij had geen contactgegevens meer van de verhuurder; ook de huurovereenkomst was hij kwijt). Hierop is nooit reactie gekomen, maar de brieven werden ook niet teruggestuurd. Op een bepaald ogenblik is hij erachter gekomen dat het pand verkocht was, maar ook toen kon hij niet aan de gegevens van de voormalige eigenaar/verhuurder geraken. De mensen die er nu wonen doen blijkbaar nooit de deur open, dus daar vangt hij ook al bot. Het kan zijn dat ik het verhaal niet helemaal juist vertel, maar bottom line is: hij kan de vroegere verhuurder op geen enkele manier contacteren en bijgevolg diens akkoord niet verkrijgen om zijn huurwaarborg vrij te maken bij de bank.

Hij heeft reeds contact opgenomen met het lokaal agentschap en de situatie uitgelegd, maar de bank werkt absoluut niet mee. Ondanks het feit dat ze de huurwaarborgrekening onder zijn naam kunnen terugvinden en ook het huurcontract en de contactgegevens van de vroegere verhuurder hebben, zijn ze niet bereid deze aan hem te geven. Daar kan ik nog wel inkomen, maar de bank weigert bovendien om zelf contact op te nemen met de voormalige verhuurder. Gevolg: het geld van mijn collega blijft geblokkeerd op die rekening, misschien wel tot in de eeuwigheid.

Ik weet niet of dit het meest geschikte (sub)forum is om een dergelijke vraag te stellen, maar hebben jullie misschien suggesties hoe dit opgelost kan worden? Is er echt geen manier om de bank ertoe te bewegen om mee te werken en die gegevens te verstrekken, dan wel zelf de verhuurder te contacteren? Het kan toch niet dat dat geld eeuwig op die rekening geblokkeerd blijft staan, gewoon omdat hun cliënt een slordige administratie heeft gevoerd? Ik heb er al aan gedacht om de interne klachtendienst van de hoofdzetel te contacteren en indien dat niet helpt, Ombudsfin aan te schrijven. Maar het zou natuurlijk veel eenvoudiger zijn, mocht het lokale agentschap gewoon een beetje begrip hebben voor de situatie.

Alle tips worden van harte geapprecieerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 nov 2018 12:22

Neem contact op met de hoofdzetel van uw bank, en vraag hun om zelf contact met de ex-verhuurder op te nemen, met de vraag of de HWB mag uitbetaald worden. Wegens de privacy kunnen ze u zijn gegevens niet doorgeven, maar dat mag hun niet beletten zelf met die man contact op te nemen. Neem anders contact op met de ombudsman van die bank.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”