Paypal account openen

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Paypal account openen

#1 , 13 nov 2018 12:39

Daar ik graag iets op ebay wil verkopen ben ik verplicht een Paypal account te openen.Is het veilig deze te koppelen aan één van mijn zichtrekeningen of ben ik beter dat ik een totaal nieuwe bankrekening open.Wat is het veiligst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 nov 2018 15:47

Pay pal is zeer veilig. Ik gebruik het al jaren zowel voor ebay als voor 2de hands.Ook betaal ik er zeer veel aankopen mee via internet voor aankopen in grote webwinkels

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 13 nov 2018 17:22

Bedankt Mava,ik kan deze dus met een gerust hart aan mijn bestaande zichtrekening koppelen.Zou enkel dienen om eventuele betalingen te ontvangen van zaken die ik wil verkopen :)

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2018 09:27

PayPal is inderdaad zeer veilig. Een zeer hoge vorm van consumentenbescherming. Minder ervaring hoe het zit met bescherming van verkopers.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2018 09:54

Je MOET dit niet koppelen aan een bankrekening. Ikzelf doe dit niet. Er is bij PayPal een verschil tussen:
1. Een bankrekening opgeven binnen PayPal
2. Een bankrekening KOPPELEN aan PayPal (= PayPal de machtiging geven om betalingen van uw bankrekening af te houden.)

Tegenover het laatste sta ik redelijk weigerachtig, eerlijk gezegd. Niemand buiten mijzelf moet aan het geld op mijn bankrekening kunnen. Ik gebruik PayPal op volgende manier:

1. Om te betalen: ik schrijf van mijn bankrekening een bepaald bedrag over naar PayPal, zodat ik daar het geld kan gebruiken om te betalen (zogenaamd "fondsen toevoegen aan PayPal"). Het duurt meestal een dag of 2 voor het overgeschreven geld ook daadwerkelijk op uw PayPal account staat.
2. Om betalingen te ontvangen: ik geef mijn PayPal account op en als daar een mooi bedrag op staat, schrijf ik een deel van dat geld over naar mijn bankrekening.

Maar ik heb dus geen automatische koppeling / machtiging tussen PayPal en mijn bankrekening. PayPal mag dan al "technisch veilig" zijn, hun policies en algemene voorwaarden zijn op zijn minst "dodgy" te noemen. Om een voorbeeldje te geven: een goede vriend van mij verkocht een waardevol voorwerp aan iemand in het buitenland. Betaling was via PayPal, en er was een machtiging met zijn bankrekening. De persoon in kwestie beweerde achteraf een lege doos ontvangen te hebben (wat zo goed als onmogelijk was). Onderzoek leerde ook dat dit niet de eerste keer was dat deze koper zo'n truc uithaalde. Mijn vriend had de ontvangen betaling reeds overgeschreven naar zijn bankrekening (PayPal account was zo goed als leeg). Nu koos PayPal echter toch de kant van de koper, en heeft het terug te betalen bedrag (wat aanzienlijk was) gewoon van de bankrekening van mijn vriend gehaald en teruggestort naar de oplichter. Had mijn vriend die koppeling niet gemaakt, had PayPal dit bedrag nooit automatisch van zijn rekening kunnen halen. Ze hadden hooguit mijn vriend de vraag kunnen sturen om zijn PayPal account aan te vullen zodat PayPal een refund zou kunnen betalen, maar mijn vriend zou dit alsnog kunnen geweigerd hebben in dit geval. Nu heeft hij helemaal niets kunnen doen en was hij sowieso zijn geld kwijt... Dus om maar te zeggen: geef PayPal niet te veel macht over uw geld!

Verder: PayPal heb je enkel nodig als je internationaal wil verkopen op eBay. Zolang je enkel binnen België verkoopt, kan je evengoed betalingen via overschrijving ontvangen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2018 10:02

PayPal is inderdaad zeer veilig. Een zeer hoge vorm van consumentenbescherming. Minder ervaring hoe het zit met bescherming van verkopers.
Tja, zoals ik hierboven ook al aangaf, is de VERkopersbescherming bij PayPal niet echt om over naar huis te schrijven. Het is voldoende voor een koper om te beweren een lege doos (of een doos met een baksteen) toegestuurd gekregen te hebben, om een refund te krijgen van PayPal. PayPal zal in dat soort gevallen zo goed als altijd de kant van de koper kiezen, jammer genoeg. Ikzelf ontvang dan ook enkel PayPal betalingen van mensen die ik kan vertrouwen. Als ik op eBay verkoop, aanvaard ik enkel betalingen via overschrijving, net om misbruik van de buyers protection door de koper te vermijden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#7 , 14 nov 2018 10:50

Beste,open ik dan best een nieuwe rekening bij een bank of kan ik één van mijn bestaande zichtrekeningen opgeven als Paypal account?Op één rekening komt mijn wedde en kan ik onder mijn rekening gaan en op de andere doe ik enkel betalingen en kan ik niet onder 0 gaan.Is de rekening waar ik niet onder nul kan gaan dan de beste oplossing ? Ik heb er helemaal geen idee van hoe het zit maar vermits ik internationaal op ebay wil verkopen ben ik verplicht om deze account te openen.Ik zou niet willen hetzelfde als je vriend voorhebben :(
Ik ben echt een leek op dit vlak.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 nov 2018 11:53

Zolang je geen machtiging aan PayPal geeft om PayPal te koppelen aan uw bankrekening, speelt het in principe weinig rol welke rekening je gebruikt. Je hoeft er in dat geval geen nieuwe rekening voor te openen. Het enige waar je moet op letten is dat de naam op zowel de bankrekening als de paypal account dezelfde is.

Dus je kan perfect een paypal rekening openen en er een bankrekening aan toevoegen, je moet er enkel voor zorgen dat je nooit de "Machtiging tot automatische incasso" invult. Zolang je dat niet doet, blijven bankrekening en PayPal perfect gescheiden. PayPal "kent" dus uw bankrekening, maar kan er nooit zelf geld afhalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

foodstacks
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 nov 2018 14:43

Is dat zo erg dat je je bankaccount koppelt aan paypal?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#10 , 15 nov 2018 14:37

Bedankt Gebruiker21 voor de duidelijke uitleg.

Joeri_J
Berichten: 650

#11 , 15 nov 2018 15:20

Vergeet niet de "kopers" bescherming als "verkoper" bij Paypal.
je moet strikter zijn als verkoper en de stappen ZEER GOED volgen,
of anders kan de koper nog klacht indienen en zijn geld alsnog terugkrijgen...

Daarom, ik gebruik dit niet meer als verkoper.
teveel fraude mogelijkheden bij kopers...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 nov 2018 09:10

Is dat zo erg dat je je bankaccount koppelt aan paypal?
Koppelen op zich niet, PayPal echter automatische incasso machtigen op je bankrekening, is wel zeer risicovol (en je moet goed uitkijken om die machtiging niet "per ongeluk" goed te keuren bij PayPal).

Zoals Joeri_J hierboven schrijft is PayPal in geval van discussie met een koper, zowel rechter als beul: met andere woorden: zij beslissen of je een koper al dan niet moet terugbetalen en komen het geld bij jou halen. Soms ook als je zelf 100% zeker weet dat de koper je probeert te belazeren. Als je PayPal dan gemachtigd hebt tot automatische incasso, kunnen ze sowieso aan het geld op uw bankrekening. Als ze die machtiging niet hebben, kunnen ze enkel aan het geld op uw paypal rekening. Ikzelf versluis dat geld geregeld naar mijn bankrekening zodat er meestal hooguit €50 op mijn PayPal staat. Aangezien er verder geen machtigingen op mijn bankrekeningen zijn, moet ik me verder nergens zorgen over maken. Zelfs bij een technisch probleem waarbij PayPal per ongeluk geld van mijn rekening zou willen halen, zal de bank dit niet toestaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Bank & Beurs”