"rekening" buitenlandse broker aangeven?

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

"rekening" buitenlandse broker aangeven?

#1 , 15 okt 2018 15:58

Ik heb al een tijdje een buitenlandse beleggingsrekening voor CFD's. Ik heb er nog niet veel mee getrade, en er staat slechts 800eur op. Moet deze rekening aangegeven worden aan het CAP? Moet deze rekening vermeld zijn op belastingbrief? Het is niet echt een rekening want ik heb geen rek nr of iban van rekening... Ik kan er zelf geen geld op storten. Ik heb gewoon via visa geld op die broker geplaatst. Ik wil ook heel het gedoe niet van het aangeven van die rekening, ik vul zelf ook belastingbrief niet in... Ik vind privacy belangrijk, heb geen zin om uit te leggen aan die persoon die mijn belastingbrief invult wat die rekening is... En ik wil ook geen gedoe met belastingen. Maar ik wil ook in orde zijn. Op het internet lees ik de meest uiteenlopende dingen over dat soort rekeningen... Wie weet hoe het zit? Die rekening is gewoon voor de fun, ik heb er geen grote plannen mee. Ik heb ook de tijd niet om veel te traden. Ik denk eraan om de rekening opnieuw te verwijderen omdat ik geen problemen of boetes wil van belastingdienst. Ik heb ook geen zin in heel dat gedoe van die rekening aan te geven en op belastingbrief te zetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 15 okt 2018 16:06

Als u er tegoeden op parkeert of effecten mee aanhoudt, dan moet u de rekening aangeven, zowel bij het CAP als op uw aangifte personenbelasting.
"sowieso" schrijf je zo.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2018 16:32

Ik vind het raar dat er niet moet vermeld worden hoeveel geld er op die rekening staat, ik zou dit liever hebben... Want nu kan de fiscus beginnen denken dat ik gigantische bedragen in het buitenland heb omdat ik buitenlandse rekening heb terwijl het nog geen 1000eur is. Ik heb dan liever dat ze weten hoeveel erop staat om geen miserie te hebben. Ik heb gelezen dat je ook buitenlandse rekening moet aangeven als je de rekening opnieuw afsluit? Dus je moet aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt gehad? Ik zou de rekening opnieuw willen sluiten omdat ik al dat gedoe niet wil.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 15 okt 2018 16:48

Ja, ook als je die rekening afsluit moet je dit aangeven. Fiscus heeft toch inzicht in Europese rekeningen. Door ze niet aan te geven laat u pas echt uitschijnen dat u iets te verbergen heeft.
"sowieso" schrijf je zo.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 15 okt 2018 17:00

Je moet de rekeningen enkel melden bij de NBB.
In je belastingaangifte enkel dat je ze hebt gemeld.
Je moet ze daarin niet meer vermelden.
Wel de opbrengsten van die rekeningen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2018 17:26

Ja opbrengsten, nog zo iets vaag... Wanneer is het belast, wanneer onbelast? Je kan winst hebben op beleggingsrekening, maar tegen dat je moet invullen op belastingbrief over het laatste belastingsaanslagjaar kan je die winst al terug kwijt zijn. Dan moet je belasting betalen op winst die je niet meer hebt. Echte winst is winst die je afhaalt van beleggingsrekening, dat geld kan je niet meer verliezen. Occasionele winsten zijn onbelast heb ik gelezen. Tot welk bedrag is het occasioneel? Waarom maken ze alles zo vaag?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 15 okt 2018 18:22

Buitenlandse intresten en dividenden moet je aangeven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 15 okt 2018 18:37

De fiscus krijgt het tegoed normaal gezien elk jaar doorgegeven van uw buitenlandse broker sinds dit jaar. Dit is zo onder een nieuwe regels betreffende uitwisseling van informatie.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 15 okt 2018 21:02

"En ik wil ook geen gedoe met belastingen. Maar ik wil ook in orde zijn. "

Een rekening met nul euro op moet ook vermeld worden op de belastingbrief ( en aan de NBB ), of althans de landen vermelden waar je die rekeningen hebt. Dat is de wet, en wat je er zelf van vind is eigenlijk niet relevant- privacy redenen inroepen tellen niet.
De bedragen komen ze wel te weten via de gegevensuitwisseling

"Echte winst is winst die je afhaalt van beleggingsrekening"
niet noodzakelijk, fiscaal gezien.


art. 90 WIB eens lezen: occasionele winsten, en soms worden de winsten zelfs als beroepsinkomen beschouwd, en dat telt niet enkel voor buitenlandse rekeningen, maar ook voor belgische rekeningen.
Het feit dat de wet vaag is daarover, wil niet zeggen dat je het niet moet aangeven
Bezint eer ge begint

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 okt 2018 21:23

Dus als je bijvoorbeeld 1000eur op een heel jaar verdiend hebt door af en toe te daytraden moet je dat aangeven op belastingbrief? Volgens dat ik begrepen heb worden occosionele kleine beleggingen niet belast.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 15 okt 2018 21:38

ai, daytraden, dat is zeker belastbaar hoe klein het bedrag ook is (= hoog speculatief )


Ik zie een "goed huisvader" nog niet aan day-trading doen om zijn geld als een goed huisvader te beheren

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 okt 2018 09:51

Dat staat niet in de wet wat een goede huisvader zogezegd wel kan doen en niet. Je kan veel meer geld verliezen met een slecht aandeel te kopen voor 2000eur dan bijvoorbeeld paar keer te daytraden met een heel kleine inzet. Zeker bij kleine winsten is het niet duidelijk of het belast is of niet. Als je op een jaar bijvoorbeeld 10.000eur verdient met daytraden zal het inderdaad wel belast worden.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 16 okt 2018 11:06

omdat het een buitenlandse rekening is, krijgt de fiscus nu toch alle detailgegevens door, zo zal je automatisch de deskundige mening van de fiscus kennen
( al dan niet met een boete wegens niet aangeven van speculatieve winsten )

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 okt 2018 11:22

Ja daarom zijn er ook goede fiscaal juristen he.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 16 okt 2018 11:28

Dat staat niet in de wet wat een goede huisvader zogezegd wel kan doen en niet. Je kan veel meer geld verliezen met een slecht aandeel te kopen voor 2000eur dan bijvoorbeeld paar keer te daytraden met een heel kleine inzet.
Klopt, maar is niet relevant in deze discussie. Op een normale manier (zonder tradingoogmerk) aandelen kopen en verkopen wordt algemeen aanvaard als een normale manier van vermogensbeheer, ongeacht hoe "slecht" dat aandeel intrinsiek is.
Zeker bij kleine winsten is het niet duidelijk of het belast is of niet. Als je op een jaar bijvoorbeeld 10.000eur verdient met daytraden zal het inderdaad wel belast worden.
Het is wel duidelijk. Met kleine winsten niet aangeven zal je makkelijker wegkomen, maar wettelijk gezien moet u dit even goed aangeven. Van zodra er met een transactie snelle winsten kunnen worden gemaakt begeeft u zich op glad ijs en zal het snel als speculatief worden beschouwd.

Als u grote winsten heeft gemaakt en u bent van oordeel dat deze niet speculatief zijn, dan kan u altijd een ruling aanvragen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Bank & Beurs”