Belast of niet

knuffel9
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belast of niet

#1 , 09 okt 2018 19:42

Ik ken iemand die aan traden doet. Zelf heb ik er weinig verstand van. Maar die persoon is bereid om voor mij een bepaald bedrag te investeren en daar dan mee bezig te zijn. Maandelijks zou ik dan een vast bedrag van de winst krijgen. Alles dat meer is houd die persoon zelf en voor de rest doet ie gewoon verder met het geld dat ie had gekregen.

Maar ik vraag mij af in hoe ver ik daar dan op belast ben en of ik daarvoor iets moet oprichten voor de winst te mogen ontvangen of dat gewoon kan doen als persoon en niets als een bedrijf/genootschap? Kan iemand mij hier bij helpen want zit al dagen te zoeken hierachter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 09 okt 2018 19:47

Niet goed bezig, denk ik.

Mag die persoon wel "traden" met geld van derden?

Hoe gaat die u de winst uitbetalen, vooropgesteld dat er winst is? Hoe gaat u die winst verantwoorden voor de fiscus? ....

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 09 okt 2018 20:00

Als we er even van uit gaan dat het allereerst geen oplichting is en ten tweede deze persoon dit legaal en met de nodige vergunningen doet..

Op de meeste winsten betaal je belastingen, je gaat dat dus goed moeten documenteren.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 09 okt 2018 20:08

De klassieke truc.
Uw vriend gaat u "opbrengsten" betalen met uw eigen kapitaal!
Zonder het te beseffen gaat ge uw eigen inleg opeten.
En als er echt een positieve opbrengst is dan is die voor hem.
Bovendien mag je niet zonder vergunning "traden" (nu ja....) voor derden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 12 okt 2018 19:51

Kan verkeerd zijn, maar volgens mij is het wel mogelijk te traden voor derden zonder FSMA erkenning. Erkenningen zijn meestal enkel nodig wanneer men aanspraak maakt op het publiek spaarwezen e.d. "Private" investeringen staan daar in bijna alle gevallen los van.

Oplossing: investeerder kan bijvoorbeeld het geld inbrengen in de tradingvennootschap via een PPL (profit participating loan / winstdelende lening) overeenkomst. Investeerder ontvangt vervolgens X% van de winst die de gelden genereren. In principe kan dat allemaal gemakkelijk. De winst is belastbaar voor de investeerder als een roerend inkomen aan 30% (interesten op lening).

Of het een verstandige beslissing is laat ik in het midden. Daar heb ik geen mening over.

Terug naar “Bank & Beurs”