schrappen zwarte lijst

koeketine
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schrappen zwarte lijst

#1 , 08 okt 2018 18:04

Beste,
Ik sta geregistreerd op de zwarte lijst van de Nationale Bank. Sedert vorig jaar september is de hoofdsom volledig terugbetaald.
Echter stonden er blijkbaar nog 120€ open aan kosten en intresten die niet terug betaald zijn.
Ik dacht dat er in de wet stond dat wanneer de hoofdsom werd terugbetaald de schrapping na 1 jaar effectief zou zijn. Beobank wil me nu maar al te graag wijsmaken dat dit niet het geval is en dat het de volledige som, dus ook de kosten en intresten dienen terug betaald te worden om te schrappen. Googelen maakt me niet wijzer, misschien hebben jullie een degelijk antwoord?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 08 okt 2018 19:19

Beste

Hieronder de criteria

De criteria voor de registratie van wanbetalingen

De criteria die aanleiding geven tot de registratie van wanbetalingen die voortvloeien uit kredietovereenkomsten, zijn de volgende:

voor de verkopen op afbetaling, de leningen op afbetaling en de financieringshuren en de hypothecaire kredieten onder die vorm:
wanneer drie termijnbedragen op hun vervaldag niet of onvolledig zijn betaald, of
wanneer een vervallen termijnbedrag gedurende drie maanden niet of onvolledig is betaald, of
wanneer de nog te vervallen termijnbedragen onmiddellijk opeisbaar geworden zijn;
voor de kredietopeningen en de hypothecaire kredieten onder die vorm:
wanneer een bedrag aan kapitaal en/of totale kosten komt te vervallen overeenkomstig de voorwaarden van de kredietovereenkomst en dit niet of onvolledig werd terugbetaald binnen een termijn van drie maanden, of
wanneer het kapitaal volledig opeisbaar is geworden en het verschuldigde bedrag niet of onvolledig werd terugbetaald, of
wanneer het totaal terug te betalen bedrag niet werd terugbetaald binnen de maand na het verstrijken van de nulstellingstermijn.

Mijns inziens gaat het dus niet alleen om de hoodsom maar om het totaalbedrag. Intresten, verwijlintresten en kosten kunnen een substantieel deel van het achterstallig bedrag vormen en zijn dus mee inbegrepen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”