medekredietnemer zonder mede eigenaar te zijn ?

florreke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

medekredietnemer zonder mede eigenaar te zijn ?

#1 , 30 sep 2018 18:33

Beste,
Zal een bank een medekredietnemer aanvaarden zonder dat deze mede eigenaar is van de woning ?
(Borgstelling wordt niet meer aanvaard dacht ik…)
Reden is dat dochter na scheiding de woning wil overnemen doch inkomen (voor de bank) te laag is om hypothecaire lening alleen te dragen….
Verdeling woning is 65% dochter en 35% (ex) vriend.
Alvast bedankt voor eventuele reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 sep 2018 18:43

Borgstelling - in bedrag en in tijd beperkt - kan mi. nog altijd. U wordt daardoor geen medekredietnemer en u hoeft geen mede-eigenaar te zijn. De bank zal zich steeds eerst tot uw dochter richten voor de betalingen. Dan komt u als borg in het vizier. Als u niet reageert op hun aanmaningen, zal de bank nog steeds de hypotheek kunnen uitoefenen. De meeste banken zijn er niet op uit om per sé de hypotheek aan te spreken. Eerst worden alle andere mogelijkheden aangesproken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 30 sep 2018 21:49

Beste

Toch even tegenspreken. Borgstelling 'om niet' (dus zonder eigen economisch belang) is niet meer toegelaten.
Minimaal zal u voor een 'redelijk' aandeel mede eigenaar moeten zijn/worden. 10 - 15 % wordt hier als redelijk aanvaard.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 sep 2018 22:51

Dat is nieuw. Dus, een ouder kan geen borg meer staan voor een hypothecair krediet van één van zijn kinderen.
Ik wist wel dat men mede-eigenaar moest zijn om (mede-) kredietnemer te zijn. Maar voor een borgstelling?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

florreke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2018 08:17

@ Wanton, inderdaad kan geen borg staan, wordt niet meer aanvaard…. Blijkbaar kon dit vroeger wel.
Het saldo hypothecair krediet is ondertussen minder dan de (verkoop)prijs van de woning en ik beschik zelf ook over een woning, dus bij niet betaling lening is er 'genoeg' voor de bank om zeker hun geld terug te krijgen….maar zoals fgezegd, kan niet...
@ Basejumper, Had ergens gelezen dat mits voorleggen van voldoende inkomstenbewijs het medekredietnemer zijn, zou kunnen, zonder mede eigenaar te zijn. Hangt mss af van bank tot bank ?
Heb geinformeerd maar bij onze bank nemen ze zelfs ook geen genoegen met inkoop van 10 of 15%... en dit terwijl dochter vanaf aanvang toch 65% eigenaar is.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 02 okt 2018 22:50

Florreke

Inderdaad.Is onmogelijk om mede kredietnemer te zijn zonder mede eigenaar te zijn.
Banken worden ook voorzichtig. Rechtbanken deden al uitspraken waarbij 10 % mede-eigenaar wordt gekwalificeerd als kunstgreep om een borgstelling/medekredietnemerschap te verantwoorden.
Vandaar dat de grens vandaag eerder op 20 % ligt...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

florreke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 okt 2018 10:17

Ik post dit even, misschien een eventuele mogelijkheid en misschien ook interessant voor andere personen hier :
Indien eigenaar van de woning de bestaande lening niet volledig kan overnemen wegens onvoldoende inkomen is er de optie wettelijk te gaan samenwonen. De lening kan dan zonder dat deze persoon mede eigenaar dient te worden ( inkopen ) mee gedragen worden.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 08 okt 2018 19:25

Beste

Klopt : dan is er een 'economisch belang' aanwezig gezien het de gezinswoning wordt van de wettelijk samenwonenden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”