Forex in België

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Forex in België

#1 , 15 sep 2018 13:15

De vraag is al enkele keren gesteld, maar heb nooit echt een sluitend antwoord gevonden.
Aangezien het intussen al meer dan een jaar geleden is, lanceer ik de vraag nog eens:

Is het legaal om in België forex te traden?

Enkele jaren terug werd er iets verboden, maar dit leek eerder te gaan om het promoten ervan.
Maar zoals eerder gesteld vind ik het dus nergens duidelijk bevestigd/ontkend...

En daarnaast nog een tweede vraag, indien het dus legaal zou zijn:
Hoe wordt hierop belast?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 15 sep 2018 16:18

Is het legaal? Lijkt me van wel. Eerder het vermarkten lijkt me niet toegestaan. Het staat je als Belg vrij om gelijk waar een brokerrekening te openen.

De winst is belastbaar als een divers, of een beroepsinkomen.

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2018 10:29

Oke, dan lijkt me dat inderdaad geen probleem te zijn, bedankt!

En als het over winst gaat: Is dat dan per trade, of de totale meerwaarde die je in een kalenderjaar hebt behaald op je account?
Het eerste lijkt mij onmogelijk te zijn aangezien er ook een heleboel verliezende trades zullen tussenzitten, die je uiteraard niet kan aftrekken. Maar hier in België weet je nooit natuurlijk...

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 16 sep 2018 14:12

In beide gevallen is het verlies verrekenbaar met de winst. Wel opletten als je aanzienlijke winst boekt met een groot aantal transacties.. dan is het waarschijnlijk een beroepsinkomen. Tenzij je uiteraard al een beroep hebt.

Men kijkt steeds per aanslagjaar. Dus realiseer je op 31 december een winst van €50.000, en op 1 februari een verlies van €50.000, dan kan je dat verlies niet compenseren met de winst. Realiseer je de winst op 31 maart, en het verlies op 31 november (van hetzelfde aanslagjaar), dan wel.

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2018 18:01

Alright, dat klinkt allemaal logisch & redelijk (wat niet altijd het geval is hier in België).

Merci voor de antwoorden!

Terug naar “Bank & Beurs”