2 maal interest betaald bij herfinanciering

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

2 maal interest betaald bij herfinanciering

#1 , 23 aug 2018 09:49

Op 23/7 ben ik naar de notaris geweest om de akte te tekenen voor de herfinanciering van 3 hypothecaire kredieten. Op 30/7 merkte ik dat de afbetalingen van de oude kredieten gewoon zoals steeds van mijn rekening gingen. Een week later had ik ook van de nieuwe bank nog niets gehoord, en nam daarom contact met hen op. Zij hadden nog geen goed voor grosse ontvangen van de notaris, waarop ik de notaris contacteerde voor uitleg. Daar zei men me dat alles meteen in orde gebracht ging worden, zowel bij de oude als de nieuwe bank. Enkele dagen heb ik bevestiging gekregen van de nieuwe bank en heb ik een eerste interestbetaling moeten doen.

Ondertussen merk ik in mijn internetbankieren van de oude bank dat de oude kredieten nog steeds actief staan, en heb ik hen daarover gebeld. Daar antwoordde men me dat er nog geen betaling werd ontvangen. Ik heb dus opnieuw de notaris gecontacteerd en daar werd mij verzekerd dat alles in orde is, en dat de overschrijving naar de oude bank op 17/8 werd uitgevoerd.

De vraag die ik me nu stel is of het normaal is dat de akte op 23/7 werd getekend, maar de overschrijving pas op 17/8 gebeurt. Het resultaat zoals ik het zie is dat ik voor die periode interest betaal aan beide banken, wat me zo'n 600 euro extra aan interest kost. Is het normaal niet de bedoeling dat er geen overlap is tussen de 2 kredieten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2018 10:00

Heeft je nieuwe bank niet rechtstreeks aan je oude bank betaald ? of is dit met een bankcheque gegaan via de notaris ? er zal wel altijd een overlapping zijn van een paar dagen (werkdagen)!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 23 aug 2018 10:14

De nieuwe bank heeft betaald aan de notaris, en bij het ondertekenen van de akte heeft de notaris bevestigd dat dat geld ontvangen was. Enkele dagen zou ik inderdaad niet abnormaal vinden, daarom dat ik me ook niet meteen zorgen maakte toen op 30/7 mijn oude bank nog een gewone aflossing inde. Maar een volledige maand lijkt me toch nogal veel, nee?

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 23 aug 2018 19:34

Beste

Lijkt me absoluut niet logisch. De notaris ontvangt van de nieuwe kredietgever de centen op zijn rekening VOORALEER de akte verleden wordt. Doorgaans 1 of 2 dagen voordien.
De notaris heeft ook de afrekening van de vorige kredietgever dan al ontvangen. Quasi alle notarissen werken via Isabel (interbancair betalingssoftware) en kunnen dus dezelfde dag van de akte de overboeking van hun rekening bij bank A naar hun rekening bij bank B uitvoeren. De uitvoering gebeurt dezelfde dag, maximaal de werkdag nadien.
Van belang is dat u de rente afrekening van beide banken nakijkt. Daar zal het aantal dagen opstaan die voor betrokken maand aangerekend werden. Als daar een verschil van meer dan 1 dag opzit dient u de notaris te interpelleren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 24 aug 2018 15:44

Bedankt, ik ga effe goed bijhouden hoeveel ik aan welke bank betaal in juli, augustus en september om te bekijken welke overlap er is, en neem het dan opnieuw op met de notaris.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 25 aug 2018 16:40

Bekijk in elk geval bij de nieuwe bank wanneer zij de eerste intrest aanrekenen, en hoeveel intrest er bij de vorige bank aangerekend werd. Op da afrekening van de eerste bank moet u al het bedrag, verschuldigd tot op de datum van overname, moeten kunnen vinden, anders vraagt u hen om een detail. Als er daar meer dan 2 of 3 dagen tussenzit, dan heeft het geld ergens een tussenstop gemaakt, die de notaris kan uitzoeken/uitleggen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 12 sep 2018 16:05

Eindresultaat van deze problematiek gekend?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”