Lenen als vruchtgebruiker

chantalvanlaethem
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Lenen als vruchtgebruiker

#1 , 18 jul 2018 15:45

Geachte heer

Geachte mevrouw



Zou het aub mogelijk zijn om informatie te bekomen omtent het lenen voor verbouwingen?



Ik ben eigenaar van een woning, waarvan mijn echtgenoot en ikzelf het vruchtgebruik wensen te behouden.


We wensen via schenking de blote eigendom te schenken aan onze dochter. Zij wenst de woning om te bouwen, naar twee appartementen. Eén zou gebruikt worden door onszelf, het andere door haar.



Omdat ze niet voldoende kan lenen voor de totale verbouwing, wensen wij bij te springen en zouden we eventueel ook een lening aangaan. In augustus 2019 is de woning afbetaald. We zijn in de mogelijkheid om binnen onze lening, opnieuw bij te lenen. Is dit mogelijk wanneer je uitsluitend vruchtgebruiker bent?

Of bestaan er andere mogelijkheden?



Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 18 jul 2018 15:57

Misschien zie ik het wat te eenvoudig, maar ... kan je dan niet beter EERST de verbouwing doen, en dan pas de schenking ?

Ik vermoed dat er zelfs mogelijkheden zijn om zo de lening die de dochter toch moet aangaan, fiscaal aftrekbaar te maken en zo.
Stel, de dochter zou X € lenen voor de verbouwing, jullie zouden Y € bijleggen voor de verbouwing... (met heropname van jullie lening).
In dat geval kan je X + Y heropnemen van je lening, de verbouwing doen (en het huis effectief splitsen in twee woongelegenheden), en dan het ene appartement verkopen voor X €, waarvoor de dochter dan kan een hypothecaire lening afsluiten met alle fiscale voordelen van dien.
Die X € kunnen jullie dan gebruiken om dat gedeelte van jullie lening vervroegd terug te betalen.

Deze constructie houdt echter ook kosten in bij de bank (wederbeleggingsvergoeding, dossierkosten) maar, bij verkoop (ook bij schenking trouwens !) van (een gedeelte van) de woning waar nog steeds een hypotheek op rust komen daar ook handlichtingkosten bij, die redelijk kunnen oplopen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 jul 2018 18:33

Inderdaad, neem voldoende inlichtingen voordat je hier aan begint. Niet alleen bij de bank maar ook bij uw notaris. Het is een niet zo simpele situatie.

Men is bij de banken voorzichtig om zo'n gevallen te financieren. Bovendien , een blote eigenaar kan geen fiscale aftrek van de woonbonus inbrengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”