kosten bij afsluiten van zichtrekening

dicky
Topic Starter
Berichten: 3

kosten bij afsluiten van zichtrekening

#1 , 19 mar 2008 13:09

Ik dacht dat het afsluiten van een zichtrekening sedert 1 januari gratis was.
Welnu ABN-AMRO rekent mij nu 7,62 Euro afsluitprovisie aan bij het af-
sluiten nu van mijn zichtrekening.
Mag dit zomaar en zo niet, waar kan ik daarvoor reklameren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 mar 2008 02:50

Is idd gratis. Ik zou hen op deze wijzigigng in de Belgische wetgeving wijzen; mogelijk zijn die Nederlanders daarvan nog niet op de hoogte.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 mar 2008 10:00

20070515/3 wo mrt 19, 2008 1:09 pmdicky
Ik dacht dat het afsluiten van een zichtrekening sedert 1 januari gratis was. Welnu ABN-AMRO rekent mij nu 7,62 Euro afsluitprovisie aan bij het af- sluiten nu van mijn zichtrekening. Mag dit zomaar en zo niet, waar kan ik daarvoor reklameren?

Art. 3. Het afsluiten van een zichtrekening of spaarrekening is KOSTELOOS voor de consument.Art. 4. De kredietinstelling zal het positieve saldo, met inbegrip van alle intresten waarop hij of zij ingevolge de wettelijke en reglementaire bepalingen en de algemene voorwaarden recht heeft, van de zichtrekening of spaarrekening, zonder bijkomende kost aan de consument uitbetalen hetzij overschrijven op een door de consument aangegeven bankrekening van een kredietinstelling die gevestigd is in de Europese Unie.Art. 5. Na het afsluiten van een zichtrekening of spaarrekening is de kredietinstelling ertoe gehouden de door de consument op jaarbasis betaalde beheerskosten voor de zichtrekening of spaarrekening terug te betalen pro-rata het aantal volledige kalendermaanden vanaf de maand volgend op de datum van het afsluiten van de rekening tot het einde van de periode waarvoor de beheerskosten werden betaald.Art. 6. Deze wet treedt in werking de eerste dag van de vijfde maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.”(15 MEI 2007. - Wet betreffende bepaalde bankdiensten ,Belgisch Staatsblad 2007-06-05).

maand van bekendmaking = juni 2007.
vijfde maand na juni 2007 = november 2007
eerste dag van november 2007 = 01/11/2007 = in werking treden 15 MEI 2007. - Wet betreffende bepaalde bankdiensten

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”