Belgische eenmanszaak, buitenlands rekeningnummer mogelijk?

Serginho
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belgische eenmanszaak, buitenlands rekeningnummer mogelijk?

#1 , 30 jun 2018 23:36

Ik wil een onderneming starten binnenkort (september 2018). Banken zijn vaak in het buitenland goedkoper of interessanter. Mijn vraag was dan ook, mag je binnen de EU, je onderneming in België oprichten (mijn domicilie staat er) en gebruik maken van een buitenlandse bankrekeningnummer (op de naam van de zaak of mezelf). Aangezien wij tot de Europese Unie behoren zou je kunnen aannemen dat het kan, maar heel vaak zie ik dat de info bij sites over "zelfstandig ondernemen" nadrukkelijk vermelden dat je een Belgische bankrekening dient te openen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 jul 2018 09:34

Waarom niet direct een rekening op de Maagdeneilanden of Panama? :lol:

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 01 jul 2018 13:40

Beste

Onderzoek door consumentenorganisaties wijst uit dan Belgische banken net tot de goedkoopste in Europa behoren. Ook in Belgiê zijn er trouwens banken die zich als prijsbreker profileren. Helaas, maar niet toevallig met een absoluut gebrek aan service naar zelfstandigen en ondernemers. dat vergt immers competentie, know how, infrastructuur, een waarborgbank, ratingmodellen, fiscalisten, kredietanalisten, contractingdiensten en juristen. juist : kosten dus verbonden aan de service. En geen inkomsten betekent ook geen kosten en geen service.
Een belangrijk element in kostprijs is de kostprijs van transacties. en internationale transacties zijn doorgaans duurder dan tussen Belgische banken.
Los daar van staan buitenlandse banken heus niet te springen om een Belg die louter uit kostenbesparing bij hen klant wil worden.
Tussen klanten, leveranciers en sociale partners is er ook meer vertrouwen als de transparantie hoger is. Een Belg die vraagt om op een rekening in pakweg Litouwen te storten is zelden vertrouwenwekkend.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”