bankzaken mededelen

danny15
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bankzaken mededelen

#1 , 02 jun 2018 18:55

Mijn broer beheert de bankzaken, verrichtingen, uittreksels enz...van mijn moeder, waarmee ik ook een goede verstandhouding heb.
Mijn moeder is 90 en weet niets af van haar eigen financiele situatie.
Is mijn broer met wie ik al 4 jaar niet meer spreek of zie, verplicht om me updates van transacties, rekeningtegoeden , enz mee te delen aan mij? (wij zijn de enige 2 kinderen) Hij bezit ook een volmacht op haar bankzaken...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 jun 2018 19:38

Als hij een bankvolmacht heeft, kan hij idd optreden voor uw moeder. Hij is niet verplicht u nu iets mee te delen. Voor de goede verstandhouding zou hij dat best wel doen.
U kan hem per brief wel info vragen. Indien u vermoeden heeft van misbruik, kan u tussenkomst van de vrederechter vragen.
Ik vrees echter dat u zal moeten wachten tot moeder is overleden om klaarheid te hebben. Dan kan en moet jij inzage krijgen, zelfs met terugwerkende kracht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 jun 2018 19:44

Ik heb jarenlang de bankzaken van mijn moeder behartigd. Mijn andere broer en zussen konden via hun PC alle verrichtingen volgen, zonder er echter zelf te kunnen uitvoeren.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 03 jun 2018 15:25

Beste

Zo lang uw moeder bij haar volle verstand is kan zij en volmacht geven aan wie ze wil. het is haar geld. Daar kan u ook niets aan doen. (juridisch).
Zoals wanton zegt kan u na overlijden wel informatie opvragen met terugwerkende kracht.

En zoals Mava stelt : de beste manier is praten binnen de familie. U kan perfect een consultatievolmacht krijgen waarmee u via PC banking de transacties kan opvolgen. Nogmaals : enkel als uw moeder dat wil....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 03 jun 2018 16:16

Mee eens alle kinderen hadden een volmacht op de rekeningen van moeder en konden via PC alles volgen. Ieder van ons had een specifieke taak - alle facturen kwamen naar mij maar bepaalde controles werden door de andere kinderen uitgevoerd al naargelang hun eigen kennis / beroep.

Terug naar “Bank & Beurs”