Domiciliering bij bank zonder toestemming.

Jan-e-man
Topic Starter
Berichten: 63
Contacteer: Website

Domiciliering bij bank zonder toestemming.

#1 , 11 mar 2008 15:48

Kan een leverancier een domiciliering krijgen van de bank zonder een schriftelijke of electronische toestemming van de rekeninghouder?
Mijn gezond verstand zegt nee, maar XXXXX kreeg dat toch maar gedaan.

Ze haalden ook maar eventjes 1450 euro op als "garantie", iets wat volgens hun eigen voorwaarden pas bij wanbetaling gebeurt. Het gaat echter over een nieuwe aansluiting (overname van bestaand contract door een nieuwe vennootschap, telefonisch gedaan).

Mijn bank gaat nu een onderzoek instellen. Er staat dus niets op papier hierover en ik heb ook geen electronische handtekening hiervoor gegeven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 12 mar 2008 03:47

U moet uw goedkeuring voor een domiciliering per handtekening gegeven hebben; zoniet is ze niet geldig. De bank is hier zelf in de fout gegaan blijkbaar. U kan uw domiciliering zelfs eigenhandig opzeggen volgens een inlichting die ik toevallig verleden week bij mijn bank genomen heb. U moet dan wel uw schulden tegenover de begunstigde zelf regelen en hij kan ook een kontrakt dat hieraan verbonden is nietig laten verklaren. Maar U kan wel steeds eenzijdig uw domiciliering opzeggen.

Jan-e-man
Topic Starter
Berichten: 63
Contacteer: Website

#3 , 12 mar 2008 11:28

De bank heeft mij gecontacteerd en zegt dat er inderdaad geen toelating is. Zij gaat het bedrag terugstorten op mijn rekening. Dit is alvast positief.
Nu ga ik nog een eitje moeten pellen met het grote "nutsbedrijf" dat electriciteit en gas levert en deze stunt uithaalde.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”