Woningkrediet mislopen door nalatigheid banken

Elsje201080
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Woningkrediet mislopen door nalatigheid banken

#1 , 10 mei 2018 13:04

Wij hebben begin april een compromis getekend voor een woning met handelspand ( 390000eur) Gezien ons inkomen en een bouwgrond ter waarde van 280000 euro die we in pand geven dacht onze bankdirecteur dat dit geen probleem zou zijn.
Na het tekenen van de compromis op 7 april geldt er een periode van 2 weken waarin wij het akkoord van de bank moeten bemachtigen voor onze lening te krijgen. Dus op 21 april was het de laatste dag om aan de immo te laten weten dat we groen licht kregen of niet. Onze bank liet op zich wachten en de immo had geduld. Op 2 mei laat de bank ons weten dat er nog leningen zouden openstaan in het systeem van de nationale bank. We keken dit na en het blijkt inderdaad zo te zijn. Maar het gaat over een autolening die vervroegd werd afbetaald maar nooit werd geschrapt.... van die kredietverstrekker kreeg ik op 9 mei een document als bewijs van afbetaling maar hij schrapte het niet bij de nationale bank of paste de datum niet aan waardoor wij nu geen lening krijgen. Het probleem is dat ook gisteren de eigenaars van het pand lieten weten dat ze een nieuwe compromis tekenen aanstaande donderdag met een ander koppel.... Gezien verlengd week end.... Heb ik 3 dagen om alsnog een akkoord te krijgen voor mijn lening. Maar de documenten op papier tellen niet. Enkel het systeem van de nationale bank... Dit terwijl ik al 5 maanden alles heb betaald en geen enkel krediet meer heb lopen. Enkel de bank die mij krediet verstrekte kan dit rechtzetten zo blijkt maar die doen het niet... wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mei 2018 16:19

Bedoel je de zwarte lijst van de NB ? Je komt er enkel op als je nalatig bent met de afbetalingen van die lening. De NB heeft geen lijsten van aangegane leningen die normaal worden, afbetaald.

berenod
Berichten: 942

#3 , 10 mei 2018 16:26

Bedoel je de zwarte lijst van de NB ? Je komt er enkel op als je nalatig bent met de afbetalingen van die lening. De NB heeft geen lijsten van aangegane leningen die normaal worden, afbetaald.
Toch wel!
Natuurlijk staan daar alle kredieten in die je hebt lopen, ook degene die 100% correct betaald worden.

Ook kredietopeningen staan daar in (genre bijvoorbeeld de Carrefour kaarten waar je mee op afbetaling kan kopen), heb je een kaart waarmee je 2000€ kan op afbetaling kopen dan staat dat in de lijst als een kredietopening van 2000€, zelfs al heb je er geen enkele euro van opgenomen!

Het is vooral die info van al je lopende kredieten, samen met je inkomen, dat een bank/financiële instelling zal gebruiken om te bepalen of je al dan niet een bijkomende lening kan afsluiten.

Ter info, je kan dat zelf opvragen op de website van de NBB (wel je eID nodig, samen met kaartlezer en pincode).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2018 16:41

Zelfs visa en andere kaarten staan op de lijst van de NBB, van als men met een kaart onder nul mag gaan staan die op de lijst.

Maar ze staan dan wel langs de goede kant, de zwarte lijst is de zelfde lijst maar het krediet die je dus niet betaald heeft staat langs de andere kant.

Weet niet meer welke de goede of de slechte kant is.

Alle consumenten kredieten staan daar op wettelijk verplicht !

onze bank expert weet wel langs welke kant hij moet kijken op zijn werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 10 mei 2018 22:20

Beste

Elke bank consulteert de centrale voor kredieten aan particulieren bij de NBB. De positieve kredietcentrale bevat een lijst van alle lopende leningen en kredietopeningen. Leningen verdwijnen 3 maand en 8 dagen na terugbetaling/eindvervaldag van die lijst. Kredietopeningen in principe 2 dagen na melding stopzetting door de bank. Uit uw post kan ik niet opmaken op welke datum de autolening werd terugbetaald. De negatieve kredietcentrale bevat lopende leningen/kredietopeningen met achterstallen. Kredietkaarten/debetkaarten staan NIET op deze lijst. Het gebeurt wel dat aan deze kaarten kredietopeningen gekoppeld zijn en die staat er dan weer wel in. Het lijkt me bizar dat een bank het bewijs van terugbetaling niet zou aanvaarden. In se kan klant via EID zijn lijst met uitstaande kredieten opvragen én kan hij met het bewijs van terugbetaling zwart op wit één of meerdere van die kredieten uitsluiten. Het lijkt me dat dit niet de enige reden voor de weigering kan zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Elsje201080
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2018 08:58

Voor alle duidelijkheid: ik sta niet op de zwarte lijst. Elke lening die je ooit aangaat staat gewoon geregistreerd bij de nationale bank. En mijn kedietverstrekker is degene die dat moet doen. En die moet dat ook weer uit het systeem laten schrappen eens ik heb afbetaald. Ik heb zes maand geleden alles afbetaald maar mijn kedietverstrekker geeft dit niet door aan NBB. Dan blijft dat een open krediet in het systeem van de NBB. En niemand kan dat aanpassen tenzij mijn kredietverstrekker van het afbetaalde krediet.... maandag naar de advocaat....

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 11 mei 2018 10:40

Elsje

Ik beweer niet dat je op de zwarte lijst staat. Ik vermoed wel (maar weet niet) dat die autolening - waarvan je het bewijs van terugbetaling leverde - niet het enige beslissende element is in dat dossier. Een autofinanciering gaat dikwijls over een paar honderd euro. In de berekening van je terugbetalingscapaciteit kan dat geen factor zijn als de inkomsten/lasten verhouding vrij ruim ligt. Het wordt enkel een probleem als die al krap zit. Ik heb daarenboven geen zicht op de ontleende quotiteit. wat is met andere woorden de eigen inbreng? Je spreekt ook over een deel handelspand. Vraag is welk type handelszaak je daarin wil uitbaten. En indien je zelf de professionele activiteit ontwikkelt zal achterliggend ook een evaluatie van je professionele ervaring, reputatie enz gebeurd zijn. Ik concludeer : de kans is klein dat die autofinanciering het enige en doorslaggevende element is waarop die weigering gebaseerd werd. Los daarvan : er zijn meerdere banken op de markt actief. Waarom tot het einde blijven wachten zonder de markt te consulteren?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Elsje201080
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2018 11:39

Alvast bedankt voor je reactie, basejumper.
Het betreft een autolening van 22000 EUR. En pers lening van 1000eur. Beiden netjes afbetaald. Vervroegd zelfs. 5a6 maand geleden.
Loon: 2500 net en 1600 net. 1600 gaat zelfstandig starten als futurist.
Eigen inbreng 100000 + grond van 280 000 in onderpand...
Waarde koopwoning 390000.
In principe zou dat toch moeten lukken....

Elsje201080
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mei 2018 11:39

Haha friturist ipv futurist natuurlijk. Loll

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 11 mei 2018 21:30

Beste

Lijkt me niet onoverkomelijk. Toch eens gaan praten bij een grootbank die thuis is in professionele kredieten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Elsje201080
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mei 2018 12:10

Het is gelukt. Met wat hulp van de advocaat zijn ze heel snel overgegaan tot schrapping uit de ckp. Ongelooflijk dat zo veel mensen met belangrijke functies hun job niet goed onder de knie hebben of of gewoon weigeren deze goed uit te voeren. Als je hiervoor al een advocaat onder de arm moet nemen... het is gelukt in elk geval en dat telt!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#12 , 15 mei 2018 20:57

prima. veel succes!
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”