Volmacht aan bankbediende

BerBo
Topic Starter
Berichten: 8

Volmacht aan bankbediende

#1 , 02 mei 2018 11:53

Vroeger was ik werknemer bij een bank. Volgens hun deontologische code mocht ik eigenhandig geen verrichtingen uitvoeren voor naaste familieleden en mocht ik ook niet enige volmachthouder zijn op o.a. rekeningen van ouders.
Is dat een regel van hogerhand opgelegd aan alle financiële instellingen?

Ik dacht dat destijds, maar nu hoor ik van iemand in een kantoor van BNP Paribas Fortis dat hij enige volmachthouder is van zijn ouders en lustig alle verrichtingen eigenhandig uitvoert.
Zouden die verrichtingen daardoor eventueel betwistbaar kunnen zijn? Ik zou immers niet graag meemaken dat na het overlijden van zijn ouders andere erfgenamen het geld van de door hem betaalde facturen zouden kunnen terugeisen omdat hij die betalingen wederrechtelijk heeft uitgevoerd...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2018 15:58

Los of dit mag van de werkgever (= bank), zie ik geen probleem dat iemand een volmacht heeft op de rekening van zijn ouders. Of die persoon nu bankbediende is of niet, maakt toch geen verschil?

Als er conflicten zijn over de uitgevoerde verrichtingen (betalingen van facturen en dergelijke), zal de partij moeten melden welke verrichtingen ze exact betwisten en waarom. Het is dan aan de volmachthebber om de verrichtingen te verklaren / bewijzen dat dit verrichtingen voor de ouders waren. Bankbediende of niet, deze problematiek is dezelfde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 02 mei 2018 19:51

Volmacht op een rekening van vreemden mocht al zeker niet bij ons. Volmacht op rekening van familieleden mocht maar moest gemeld worden. Toelating vragen niet. Maar wees maar zeker dat één en ander door de interne diensten nagekeken wordt.
Zo was ik enkele jaren penningmeester van een VZW, met beheer van de rekeningen. Ik mocht niet alleen handelen. En ik heb twee keer uitleg moeten geven over een bepaalde verrichting. Ook eens een opmerking gehad nadat ik de nalatenschap van een familielid afhandelde.
Zoals gezegd, indien er nog broers of zusters zijn, zal die bediende best voor elke verrichting bewijzen kunnen voorleggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 02 mei 2018 21:46

Beste

Binnen de banksector, en zeker bij de bank in kwestie, moet je toelating vragen om volmacht te hebben op rekeningen van derden (ook van ouders).
Als dit wordt toegestaan mag de bediende in kwestie ook enkel gebruik maken van de voor klanten beschikbare kanalen ( PC Banking, ATM....) en mag hij/zij geen enkele toepassing gebruiken die hij professioneel ter beschikking heeft. De klantrelatie op zich wordt ook beheerd door een andere relatiebeheerder. Ik heb actueel ook volmacht op de rekeningen van mijn meerderjarige zoon die aan de universiteit studeert. Uitgangspunt is dat je professioneel elk belangenconflict vermijdt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2018 10:52

Uitgangspunt is dat je professioneel elk belangenconflict vermijdt.
Ik denk dat dit ook niet-professioneel het beste uitgangspunt is, als je volmacht hebt op iemands rekening: ervoor zorgen dat geen enkele transactie kan geïnterpreteerd worden als "verrijking" van de volmachthouder, en ook een rechtvaardiging / bewijs hebben voor elke uitgevoerde transactie. Enkel op die manier kan je problemen achteraf vermijden (of je nu in de banksector werkt of niet).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BerBo
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 03 mei 2018 12:58

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zou dus gerust kunnen zijn?
Die bankbediende zou dus last kunnen krijgen met zijn werkgever en/of met zijn mede-erfgenamen en/of met zijn ouders (die allicht niet weten dat hij mijn facturen met hun geld betaalde), maar ik loop dus hopelijk niet het risico als een soort heler aanzien te worden en ontvangen betalingen te moeten teruggeven?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2018 13:03

Als jij ter goeder trouw bent, kan men die betalingen niet bij jou terugeisen. Als jij echter "samenwerkt" met de volmachthouder om onterecht geld weg te sluizen van de rekening van de ouders (jij steld bijvoorbeeld facturen op die de volmachthouder dan aan jou betaalt met het geld van de ouders, waarna jullie de "winst" verdelen), kan jij wel medeverantwoordelijk gesteld worden.

Maar als je dus facturen betaald krijgt omdat je zaken geleverd hebt voor de ouders van de volmachthouder, hoef je niets te vrezen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 03 mei 2018 18:36

Kortom : een bankvolmacht is geen alibi tot persoonlijke verrijking.
Voor niemand. Bankbediende of niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”