Deblokkering rekening na overlijden

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

Deblokkering rekening na overlijden

#1 , 24 apr 2018 20:17

Datum overlijden 13/2/2018. Is het mogelijk dat rekening nog geblokkeerd is nu 24/4? Wij hebben paar 1000’s voorgeschoten voor de familie maar 2 maand block is toch al vrij lang..?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 apr 2018 23:58

Een termijn van 2 maanden is tegenwoordig niet abnormaal. Maar dan moeten alle betrokkenen bereid zijn akkoord te gaan met de vrijgave.
Dat u hen geld leent, vind ik eigenaardig. Indien er voldoende geld op de rekeningen staat, worden vb. de uitvaartkosten wel betaald. De weduwe/weduwnaar kan tegenwoordig toch over max. 5000 € beschikken. Pensioenen of lonen betaald en gestort op de rekening na het overlijden, moeten beschikbaar gesteld worden. Dus mogelijkheden zijn aanwezig.
Ik veronderstel dat de familie een notaris heeft aangesproken of zelf een attest van erfopvolging heeft gevraagd bij de Registratie, want dat document heeft de bank nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 25 apr 2018 21:32

Beste

Wanton heeft gelijk. Quasi alle banken zorgen voor 'leefgeld' voor de langstelevende tussen 2500 en 5000 €. facturen van nalatenschap (rusthuis, ziekenhuis, nutsbedrijven, begrafeniskosten..) woren ook van de rekening betaald.
Twee maand is inderdaad zeer kort om nalatenschap af te werken. Een aantal administraties dienen (soms) geraadpleegd te worden (belastingen, pensioenen...) en deze reageren soma ook met weken vertraging. Ik begrijp niet waarom u al een paar duizend euro heeft voorgeschoten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”