Visa kaart aanrekenen , tarieven wijzigen

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

Visa kaart aanrekenen , tarieven wijzigen

#1 , 07 apr 2018 22:19

Beste,

Vroeg me af hoe de regelgeving van tegenwoordig in elkaar zit met name tariefwijzigingen.

Ik heb in eerste instantie een aantal jaar terug getekend voor een gratis kredietkaart. Echter werd er vorig jaar een wijziging doorgevoerd naar 'minimum 12 verrichtingen' of anders een kost betalen.

Er werd volgens de bank vorig jaar een mededeling verstuurd. Ik heb zonet mijn mails nagecheckt en niets teruggevonden. Ik weet niet op welke manier ze me hebben gecontacteerd, maar mijn punt is eigenlijk dat ik niets getekend heb.

Is een mail of brief voldoende voor deze wijziging? Stel dat deze mail of brief verloren geraakt (in spam of via de post)?

MVG
Jones

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 08 apr 2018 05:22

Als de bank je een mail heeft verstuurd is dat omdat jij dit zo ooit hebt aangegeven om je berichten via mail te ontvangen anders had je een brief gekregen , mogelijks is deze mail in je spambox terecht gekomen ( gebeurt meer )

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 08 apr 2018 09:24

Een brief of mail met de mededeling dat de voorwaarden zijn gewijzigd is in principe voldoende, maar als de bank beweert dat ze dat hebben verstuurd moeten ze het ook kunnen bewijzen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 08 apr 2018 10:29

staat het niet op één of ander rekeninguittreksel?

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

#5 , 08 apr 2018 13:16

Ok, dank u wel. Dus een mededeling is wettelijk voldoende? Geldt dit ook voor een brief die verloren is gegaan in de post?

Je hoeft dus niet per se iets te tekenen of mee akkoord te gaan - of te bevestigen dat je de mededeling hebt vernomen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 apr 2018 14:18

Waar zijn de mensen allemaal over te vitten, als het teveel geld kost geef ze terug man !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 08 apr 2018 14:25

of stap over naar een bank die geen kosten aanrekent!

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

#8 , 08 apr 2018 22:24

Ja, ik heb 2 kredietkaarten bij 2 verschillende banken. Eentje had ik bij een 2de bank erbij genomen aangezien het gratis was. De andere betaal ik ervoor en gebruik ik ironisch genoeg als mijn hoofd kredietkaart.

Vorige week zag ik dat er voor mijn reserve kredietkaart (bij mijn 2de bank) een jaarlijkse kost werd aangerekend (reglement was vorig jaar naar't schijnt aangepast).

Het is een redelijke kost, maar vind het toch sluw aangezien je zo makkelijk honderdduizend klanten kan afrippen door eerst iets gratis aan te bieden en dan te hopen dat ze de nieuwe reglementering door de vingers zien, aangezien je een aanpassing die financieel nadelig is blijkbaar niet specifiek op moet intekenen of accepteren.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 09 apr 2018 09:39

Ok, dank u wel. Dus een mededeling is wettelijk voldoende? Geldt dit ook voor een brief die verloren is gegaan in de post?
Nee, een niet-aangetekende brief die verloren gegaan is in de post is niet geldig, maar bent u bereid om daarvoor naar de rechtbank te trekken?

Ik zou het pragmatisch proberen aan te pakken: beloof plechtig om voortaan de kaart minstens 12x per jaar te gebruiken en vraag een eenmalige commerciële tegemoetkoming voor de kosten die u zijn aangerekend.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Bank & Beurs”