spaarboekje als kind opsporen

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

spaarboekje als kind opsporen

#1 , 01 mar 2008 20:44

mijn ouders zijn in 1990 gescheiden en vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven alle papieren die met de scheiding hebben te maken eens doorlopen.
Op een bepaald blad stond vermeld dat mijn broer en ik elk een spaarboekje hadden met daarop 700 000 oude belgische franken ( 1987) maar dat mijn vader die in 1988 heeft geledigd om schulden te betalen, zijn minnares te onderhouden en aandelen te kopen.
Nergens stond vermeld bij welke bank ik toen een spaarboekje had. Ik heb er zelf nooit weet van gehad.

Mijn vraag is: kon mijn vader dat zomaar ledigen? en kan ik opsporen of er mogelijk ergens nog een spaarboekje van mij bestaat ( met mss nog wat geld erop)
ik was in de jaren 80 nog minderjarig ( geboren in 82)
Kan ik iets ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
waterproof
Berichten: 225

#2 , 03 mar 2008 14:31

hetgeen een advocaat mij gezegd heeft is, dat al wat voor je 18 gebeurde, in principe is toegestaan aan de ouders, omdat zij volmacht hebben.

Nu is het, meestal, moeilijker en moet je kunen aantonen dat het wel degelijk om geld gaat dat voor het kind zal aangewend worden, bv. om een computer, fiets, .... te kopen.

Misschien dat je op die manier iets kunt bereiken, maar ik vrees dat het geld zal kosten (aan advocaten dan).

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 mar 2008 16:05

“Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij ook gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Opsporen of er mogelijk ergens nog een spaarboekje van u bestaat kan misschien op :
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html# > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.

Deze dienst is evenwel voorbehouden aan gevallen van overlijden.Mits het overlijdensattest te vervangen door kopie van het echtscheidingsvonnis kan u POGEN hiervan gebruik te maken.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 03 mar 2008 16:09

Ik vrees ervoor dat indien het spaarboekje in het jaar 1988 misschien teniet werd gedaan, dat de bank je niet meer kan helpen. De banken kunnen maar tot 10 jaar terug een duplicaat van de dagafschriften geven.
Weet je welke bank het was? De bank waar je toen cliënt was, is misschien ondertussen ook van naam veranderd.

Ik zie dat je zo oud bent als onze jongste dochter. Toen je pa het geld eraf haalde was je slechts 5 jaar. Een 5-jarige kan moeilijk 700 000 BEF "gespaard" hebben of je moest het geërfd hebben of verkregen hebben door schenking.

Ik begrijp alleszins zeer goed dat een 25-jarige deze centjes goed zou kunnen gebruiken, maar vermoedelijk had je pa dat aan de kant gezet op jouw naam om zich een beetje te beveiligen tegen ...

Terug naar “Bank & Beurs”