Kasfaciliteit

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Kasfaciliteit

#1 , 24 feb 2008 08:40

Ik maak al jaren gebruik van een kasfaciliteit tot 1249,99 euro.
(U geniet een kasfaciliteit die gedurende drie opeenvolgende maanden een debetsaldo toelaat voor een bedrag beperkt tot 1.249,99 euro)
Door omstandigheden ben ik werkloos geworden waardoor het niet meer mogelijk is om met het bedrag van een uitkering een volledig positief saldo te hebben.
Aangezien de bank vereist dat er om de 3 maanden een regularisatie plaatsvindt van het debetsaldo leent een familielid mij het nodige bedrag dat ik dan daarna terugstort.
Vermits ik 1x per maand de uitkering ontvang kan ik dus maar 1x per maand aanzuiveren.
In januari ontvang ik een herinnering dat ik dien te regulariseren.
15 dagen later ontvang ik opnieuw een verzoek om tegen 1 februari te regulariseren.
Ik contacteer de bank met de uitleg en dat het waarschijnlijk enkele dagen na 1 februari zal kunnen, zogauw mijn uitkering gestort is.

Intussen is mijn rekening geblokkeerd. De bediende meldt dat ik hem dien te verwittigen als het saldo positief is.
Intussen ontvang ik een aangetekend schrijven waarin ik op de hoogte wordt gesteld van de blokkering (dus té laat want de rekening was toen al geblokkeerd) en gevraagd wordt onmiddellijk aan te zuiveren.

Dat doe ik dus, op 8 februari is het saldo positief. Ik verwittig de bediende telefonisch en de blokkering wordt opgeheven.
Nu blijkt dat ik het geleende bedrag niet kan terugstorten. Op 12 februari heb ik een aantal rekeningen betaald evenals de terugstorting voor het familielid.
Deze laatste overschrijving is nergens terug te vinden (?!) en ook niet uitgevoerd.
Dus heb ik de overschrijving opnieuw ingegeven op 20/02 en nog steeds is ze, tot op heden, niet uitgevoerd (staat in een blauw kader dus de bewerking is nog niet uitgevoerd)

Mag een bank zomaar in één keer de kasfaciliteit op een zichtrekening verminderen, zonder voorafgaande verwittiging en door overschrijvingen te blokkeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 01 mar 2008 14:52

Beste,

Zie daarvoor de algemene voorwaarden van de bank in kwestie.
Zoals jezelf aanbrengt heeft de bank je een kasfaciliteit toegestaan op basis van een andere economische realiteit en kredietwaardigheid dan die van vandaag. Je had toen een inkomen, vandaag een werkloosheidsvergoeding.
Secundo heb jij (en niet de bank) de contractuele voorwaarden verbroken door je niet te houden aan de verplichting om driemaandelijks positief te komen.
In die context is het evident dat de bank niet verplicht is de kredietlijn aan te houden.
Zoals je zelf aangeeft ben je inderdaad niet zelfstandig in staat aan je kredietverplichtingen te voldoen. Je moet tijdelijk bij een familielid een put maken om de put bij de bank te vullen.
Banken werken met gelden van hun beleggers om anderen krediet te verstrekken. Het is logisch dat zij als goede huisvader de "slechtere risico's" vermijden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#3 , 01 mar 2008 15:18

Bedankt voor je antwoord.
Maar ik vind het niet getuigen van wellevendheid dat ze niet duidelijk zijn in het in kennis stellen van deze actie.
Tenslotte verdienen ze er goed aan dat ik steeds in het rood stond. (16€/mnd + 6,55€/mnd beheerskosten tot 2007 nu: 5,75€)
Anyway, ik kan het nu nog oplossen met hulp van familie en enkele maanden met nog minder om van te leven; ik kan mij voorstellen dat er dan wanbetalers zijn wat betreft betaling van allerlei rekeningen als de bank je in zulk een penibele situatie dwingt zonder voorafgaande kennisgeving.

Tenslotte nog dit: de reden dat de aanzuivering te laat was, was ook te wijten aan de bank zelf: overschrijvingen van interne rekeningen (bedrag om bij te passen kwam ook van een rekening van fortis) duren f*cking lang in vergelijking met andere banken.
Het geld wordt onmiddellijk in mindering gebracht maar duurt ongeveer 3 dagen voor het op de andere rekening verschijnt (jaja, wérken met het geld van 'beleggers', nietwaar?)
Ik stap dus over naar een andere bank zodra het mogelijk is want de klant is enkel een melkkoe bij fortis

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”