Ik maak al jaren gebruik van een kasfaciliteit tot 1249,99 euro.
(U geniet een kasfaciliteit die gedurende drie opeenvolgende maanden een debetsaldo toelaat voor een bedrag beperkt tot 1.249,99 euro)
Door omstandigheden ben ik werkloos geworden waardoor het niet meer mogelijk is om met het bedrag van een uitkering een volledig positief saldo te hebben.
Aangezien de bank vereist dat er om de 3 maanden een regularisatie plaatsvindt van het debetsaldo leent een familielid mij het nodige bedrag dat ik dan daarna terugstort.
Vermits ik 1x per maand de uitkering ontvang kan ik dus maar 1x per maand aanzuiveren.
In januari ontvang ik een herinnering dat ik dien te regulariseren.
15 dagen later ontvang ik opnieuw een verzoek om tegen 1 februari te regulariseren.
Ik contacteer de bank met de uitleg en dat het waarschijnlijk enkele dagen na 1 februari zal kunnen, zogauw mijn uitkering gestort is.
Intussen is mijn rekening geblokkeerd. De bediende meldt dat ik hem dien te verwittigen als het saldo positief is.
Intussen ontvang ik een aangetekend schrijven waarin ik op de hoogte wordt gesteld van de blokkering (dus té laat want de rekening was toen al geblokkeerd) en gevraagd wordt onmiddellijk aan te zuiveren.
Dat doe ik dus, op 8 februari is het saldo positief. Ik verwittig de bediende telefonisch en de blokkering wordt opgeheven.
Nu blijkt dat ik het geleende bedrag niet kan terugstorten. Op 12 februari heb ik een aantal rekeningen betaald evenals de terugstorting voor het familielid.
Deze laatste overschrijving is nergens terug te vinden (?!) en ook niet uitgevoerd.
Dus heb ik de overschrijving opnieuw ingegeven op 20/02 en nog steeds is ze, tot op heden, niet uitgevoerd (staat in een blauw kader dus de bewerking is nog niet uitgevoerd)
Mag een bank zomaar in één keer de kasfaciliteit op een zichtrekening verminderen, zonder voorafgaande verwittiging en door overschrijvingen te blokkeren?