Getrouwheidspremie overschrijving gereglementeerde spaarrekening bij dezelfde bank

Roland7
Topic Starter
Berichten: 52

Getrouwheidspremie overschrijving gereglementeerde spaarrekening bij dezelfde bank

#1 , 28 dec 2017 20:34

Stel: Bank X verhoogd de getrouwheidspremie op "Spaarrekening A" van 0.3 naar 0.6% vanaf 01/01/2018
Ik heb geld staan op een "Spaarrekening A" sinds 5 maand.
Ik denk een manier gevonden te hebben om ook te genieten van 0.6% op het geld op Spaarrekening A, vanaf 01/01/2018 maar zoek hier bevestiging.

Stel, ik open een tweede "Spaarrekening A" bij dezelfde bank, en schrijf op 01/01/2018 al het geld over naar deze tweede "Spaarrekening A".

Vragen:
1. Blijft de opgebouwde getrouwheidspremie behouden (5 maand aan 0.3%)
2. Krijg ik 0.6% getrouwheidspremie vanaf 01/01/2018 voor de komende 7 maand

Ik denk dat het antwoord op beide vragen ja is gezien de recente wet hierover, maar misschien heeft iemand weet van een uitzondering in die wet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 dec 2017 20:39

Waarom zou u dat doen als u op de eerste rekening hetzelfde zal krijgen?
verder:
1. het is een nieuwe, tweede rekening: de teller gaat op nul
2. dat weten we niet, die premie kan steeds veranderen; en na 7 maanden staat het er nog geen jaar
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 29 dec 2017 08:55

Omdat de getrouwheidspremie vastgeklikt is voor een jaar. TS zal het dus nog 7 maanden met de vorige getrouwheidspremievoet moeten doen.

Binnen dezelfde bank kan u overschrijven zonder verlies van getrouwheidspremie, maar dat lost het "probleem" volgens mij niet op.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Roland7
Topic Starter
Berichten: 52

#4 , 29 dec 2017 14:15

Twee verschillende meningen...
Heeft iemand een wettelijke basis?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 29 dec 2017 15:10

zie: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Art 1, 1° "De getrouwheidspremie wordt toegekend voor de deposito's die gedurende twaalf opeenvolgende maanden op dezelfde rekening ingeschreven blijven.
In geval van overdracht van een spaardeposito naar een ander spaardeposito geopend op naam van dezelfde titularis bij dezelfde instelling, anders dan krachtens een doorlopende opdracht uitgevoerd, blijft de premieverwervingsperiode voor het eerste spaardeposito verworven, op voorwaarde dat het bedrag van de overdracht minimaal 500 euro bedraagt en de betrokken titularis tijdens hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten vanop hetzelfde spaardeposito heeft uitgevoerd. Bij een in de vorige leden bedoelde overdracht wordt de getrouwheidspremie pro rata temporis berekend op basis van de voor elk spaardeposito geldende rentevoet van de getrouwheidspremie.
...
Onverminderd de vorige leden begint de getrouwheidspremie te lopen ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting. "

Blijkbaar zal het idee :idea: van TS toch lukken! Toch als ik de onderlijnde tekst juist interpreteer...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 29 dec 2017 15:39

Je hebt gelijk. Toont vooral aan wat voor een gedrocht de getrouwheidspremie eigenlijk is.

Als TS dit uitvoert zou ik in zijn plaats achteraf de rente toch goed narekenen. Banken zijn niet onfeilbaar.
"sowieso" schrijf je zo.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 29 dec 2017 17:04

Het antwoord op uw twee vragen is telkens : NEEN.
Om van een getrouwheidspremie te kunnen genieten moet het gespaarde bedrag gedurende 12 maanden opeenvolgend bewaard blijven.

Ik vind de optie van TS niet nodig. Stort gewoon een bedrag op de bestaande rekening.
U zal de getrouwheidspremie voor het eerste bedrag krijgen binnen 7 maanden, volgens de geldende tarieven: deels 0.3 , deels 0.6 %.
Voor het nieuwe bedrag zal het weer 12 maanden duren, zijnde per 1/2/2019, aan 0.6 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 29 dec 2017 17:24

Niet juist. Als TS niets doet, dan zal er na 12 maanden een getrouwheidspremie voor de volledige periode 0.3% bedragen. Het is de getrouwheidspremie op het moment van de storting (of na 12 maanden de verlenging) die telt voor de hele periode.

edit:
De desbetreffende wettekst:
Onverminderd de toepassing van de bepaling onder 4°, b), zevende lid, blijft de getrouwheidspremie die van toepassing is op het ogenblik van de storting of bij het begin van een nieuwe getrouwheidsperiode, van toepassing voor de volledige getrouwheidsperiode;
"sowieso" schrijf je zo.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 29 dec 2017 17:58

Niet juist. Als TS niets doet, dan zal er na 12 maanden een getrouwheidspremie voor de volledige periode 0.3% bedragen. Het is de getrouwheidspremie op het moment van de storting (of na 12 maanden de verlenging) die telt voor de hele periode.

edit:
De desbetreffende wettekst:
Onverminderd de toepassing van de bepaling onder 4°, b), zevende lid, blijft de getrouwheidspremie die van toepassing is op het ogenblik van de storting of bij het begin van een nieuwe getrouwheidsperiode, van toepassing voor de volledige getrouwheidsperiode;
Juist!
Altijd wetsteksten tot op het einde lezen is de moraal van het verhaal.
Mea culpa.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 29 dec 2017 20:30

Dat kan als de bank het zo beslist. Punt blijft dat het geen zin heeft een tweede rekening te openen en diverse overschrijvingen te doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 29 dec 2017 22:45

Bij transferten van spaartegoeden tussen spaarrekeningen van hetzelfde type is er behoud van de rentevoorwaarden en kan door die transfert geen nadeel, maar ook geen voordeel ontstaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Roland7
Topic Starter
Berichten: 52

#12 , 29 dec 2017 22:49

Bij transferten van spaartegoeden tussen spaarrekeningen van hetzelfde type is er behoud van de rentevoorwaarden en kan door die transfert geen nadeel, maar ook geen voordeel ontstaan.
Ik wil dit wel geloven, maar als ik de wet lees zie ik het anders. Wat is uw bron/wettelijke basis voor die stelling.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 29 dec 2017 23:03

"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Roland7
Topic Starter
Berichten: 52

#14 , 29 dec 2017 23:50

Ik denk dat dat het is, maar ben niet overtuigd, want blijft de getrouwheidspremie (%) dan ook behouden bij overdracht naar een rekening met hogere basisintrest en lagere getrouw.

Niet makkelijk die wetteksten die wetteksten wijzigen, die wetteksten wijzigen, die...

Ga het hoe dan ook doen, twijfel nu enkel of ik het rechtstreeks ga doen of met als tussenstap een spaarrekening van een ander type.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#15 , 30 dec 2017 20:08

Roland

Zoals gezegd geldt het behoud bij transfert tussen 2 spaarrekeningen onderworpen aan wetgeving gereglementeerd sparen. En voor zover die van hetzelfde type zijn.
Rekeningen met andere renteregimes voldoen doorgaans niet aan de wetgeving en zijn dus niet vrijgesteld (ten dele) van roerende voorheffing.
Transfert van spaarrekening type A naar type B om het zo uit te drukken geniet niet van behoud getrouwheidspremie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”