Bank haalt geld van spaarrekening

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

Bank haalt geld van spaarrekening

#1 , 13 dec 2017 16:57

Beste leden , een vraagje. Mag een bank geld overschrijven van een spaarrekening naar een zichtrekening. Elke maand gaat er van mijn zichtrekening een bijdrage voor pensioensparen , deze maand had ik het geld nog niet overgeschreven en heeft de bank op eigen initiatief het bedrag gedebiteerd . Mijn vraag is of dit wettelijk is, vind er niks over terug in de algemene voorwaarden .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 dec 2017 17:04

Anders zou je hoge debetintresten betalen op het negatief saldo van je zichtrekening.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 dec 2017 17:41

Als zo'n situatie regelmatig voorkomt, vraag dan uw bank een kredietlijn vaan vb. 500 €. Dat kost enkel de intrest in voorkomend geval. En ja, gezien de eenheid van rekening mogen zij bedragen overzetten van de spaar- naar de zichtrekening. Voorbeeld om debetstanden te vermijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#4 , 13 dec 2017 19:44

Ik vind daar niets van terug in de algemene voorwaarden . Ikzelf heb er wel een probleem mee, ik heb liever dat de bijdrage van het pensioensparen er niet afgaat dan dat er zomaar geld wordt overgeschreven tussen 2 rekeningen zonder mijn medeweten.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 13 dec 2017 19:54

Best de bank kontakteren, desnoods van bank veranderen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2017 19:55

Ik vind daar niets van terug in de algemene voorwaarden . Ikzelf heb er wel een probleem mee, ik heb liever dat de bijdrage van het pensioensparen er niet afgaat dan dat er zomaar geld wordt overgeschreven tussen 2 rekeningen zonder mijn medeweten

.
Bij alle banken gaat dit zo !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 dec 2017 19:57

Ik begrijp het probleem niet.
Zo worden toch debetintresten uitgespaard?
Is eerder zorgvuldig handelen van de bank.

Voor alle duidelijkheid: debetintrest is intrest die je moet betalen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 13 dec 2017 21:17

Beste

De enige correcte houding is dat de intekening pensioensparen niet gebeurt. Overboeking van spaar- naar zichtrekening mag de bank enkel dpen in het kader van 'eenheid van rekening'. Betekent dat indien uw zichtrekening onregelmatig negatief zou staan, de bank het recht heeft dit aan te zuiveren van eender welke spaarrekening op uw naam. In dit geval neem ik aan dat de rekening niet negatief stond. Dan kan de bank zich daar niet op beroepen. Anderzijds is er een medewerker die waarschijnlijk met de beste bedoelingen ervoor gezorgd heeft dat uw pensioensparen doorging. Daar had die beste even voor gebeld. Tegelijk wil ik de klanten niet te eten geven die in het omgekeerde geval even zo goed klagen dat hun pensioensparen niet werd uitgevoerd/dagen later aan een mogelijk hogere koers werd uitgevoerd enz... Je kan niet altijd voor iedereen goed doen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#9 , 13 dec 2017 21:53

Basejumper,

Dat vind ik ook de enigste correcte houding en volgens mij ook juridisch de enigste juiste . Hierdoor zit ik in een lastig parket. Ik ben overvallen in Colombia en de enigste niet geblokkeerde rekening is bij desbetreffende bank, enkel zit er een limiet op , bijkomend zijn alle bedragen die ik al afgehaald hebt na 1 dag afgeboekt , maar de bedragen blijven nog gereserveerd staan, wat dus wil zeggen dat ik van mijn 3000 euro beschikbaar , enkel 1500 euro kan gebruiken, datcibd ik dus ook al een schande. Dan had ik nog 1 optie, van een spaarrekening van desbetreffende bank kon ik geld overschrijven via de app naar de zichtrekening , dat zou er onmiddellijk opstaan, was het niet dat de bank zelf dus naar een andere zichtrekening ( waar mijn pensioensparen wordt afgehaald) het geld had overgeschreven. Het gaat over een bediende, dus niet automatisch en dan vind ik het niet kunnen omdat ze op de hoogte waren van mijn situatie. Soit, ondertussen is het geld via western union aangekomen vlugger dan verwacht.

Terug naar “Bank & Beurs”