Zichtrekening geweigerd wegens Costa Ricaanse nationaliteit

davidloncke
Topic Starter
Berichten: 2

Zichtrekening geweigerd wegens Costa Ricaanse nationaliteit

#1 , 15 feb 2008 14:42

Ongeveer een maand geleden, vroeg ik bij ING - België een Lionsaccount aan, op naam van mijzelf (Belgische nationaliteit) en mijn wéttelijke echtgenote (Costa Ricaanse nationaliteit). Na een maand geen nieuws te hebben vernomen i.v.m. het ophalen van de gegevens en de bijhorende bankkaarten, nam ik zelf met de bank contact op, blijkt dat de kaarten op het kantoor klaarlagen. Wij ondertekenen alle papieren, bezorgen copies van onze identiteitsbewijzen, krijgen de kaarten...Maar...Tot nu toe hebben noch de kaarten noch de rekening gewerkt, na 2 maal langsgaan op het kantoor, en vele telefoontjes, zowel naar het kantoor als naar het hoofdkantoor, krijgen wij te horen dat onze rekening niet kan worden vrijgegeven, wegens de Nationaliteit van mijn echtgenote...Lijkt dit niet op discriminatie? Wat is jullie advies/tips?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 15 feb 2008 20:23

U zou er een hele zaak kunnen van maken ... maar gezien mogelijke toekomstige problemen met die bank zou ik eerder geneigd zijn gewoon een andere bank te zoeken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 feb 2008 09:57

“Art.5.§ 1. Met uitzondering van...is deze wet zowel in de overheidssector als in de particuliere sector, met inbegrip van overheidsinstanties, op alle personen van toepassing met betrekking tot :1° de toegang tot en het aanbod van goederen en DIENSTEN die publiekelijk beschikbaar zijn...Art.7....§ 2. Elk direct onderscheid op grond van NATIONALITEIT vormt een directe discriminatie, tenzij dit direct onderscheid objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn...”(30 JULI 1981. - Wet tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenophobie ingegeven daden).

Maan ING - België aangetekend aan het niet-vrijgeven van uw rekening ENKEL wegens de nationaliteit van uw echtgenote te beëindigen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.Geeft ING - België daaraan geen afdoende en tijdig gevolg leg dan klacht neer bij Ombudsdienst voor de Financiële Sector(W.24/03/2003)http://www.abb-bvb.be/gen/nl/ombudsman.html

Bij kennelijke schending van voornoemde wet kan u ook klacht neerleggen bij de politie.

“Art.4.§ 1. De in de artikelen 2, 2bis, 1° tot 4°, en 2ter bedoelde ondernemingen en personen dienen hun cliënten en de lasthebbers van hun cliënten te identificeren en hun identiteit te controleren, aan de hand van een bewijsstuk, waarvan een afschrift wordt genomen op papier of op elektronische drager wanneer :...2° de cliënt wenst over te gaan tot het uitvoeren van :a) een verrichting voor een bedrag van 10 000 EUR of meer, ongeacht of zij wordt uitgevoerd in één of in verscheidene verrichtingen waartussen een verband blijkt te bestaan; of b) een verrichting, zelfs wanneer het bedrag lager is dan 10 000 EUR, zodra wordt vermoed dat het gaat om witwassen van geld of om financiering van terrorisme; of...“(Wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

davidloncke
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 02 mar 2008 21:23

Na het indienen van klacht bij de politie, die hiervan melding maakte en het aanschrijven van de klachtendienst met dreigende taal i.v.m. een klacht wegens discriminatie op basis van nationaliteit werd de rekening uiteindelijk toch toegestaan. Ondertussen werd ik al klant bij Argenta en is ING niet langer van belang voor mij...Wees dus voorzichtig met de grootbanken!!!

Terug naar “Bank & Beurs”