Veranderen van Borgsteller

TokkeBe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Veranderen van Borgsteller

#1 , 20 nov 2017 15:56

Hallo Iedereen,

Mijn vrienden heeft een maand geleden een nieuwe auto gekocht, aangezien zij pas in januari een vast contract krijgt heeft ze een borgsteller nodig.
Haar vader heeft zich met haar borg gesteld maar ondertussen is de gezinssituatie veranderd.

Ik & mijn vriendin zijn namelijk vanaf deze maand (November 2017) gaan samen wonen, we hebben altijd vermoed dat haar vader nogal aan het goochelen was met geld , aangezien ze op een normaal tempo kunnen leven maar eigenlijk maar 1 persoon hebben die maar half time werkt.

Vader houdt natuurlijk alles geheim voor mij & mijn vriendin en mijn vriendin haar moeder beweerd ook van niets te weten, hebben ze zich een beetje versproken aangezien de domicilie van mijn vriendin veranderd is en blijkbaar haar vader in financiële krappe schoentjes zit.

Hij kwam met de uitleg dat er door mijn vriendin documenten getekend moesten worden bij KBC (raar want de auto lening is via D'ieteren) want haar adres verandering gaf problemen voor de lening en blablabla, hier versprak hij zich en kwam ik ook te weten dat hij andere leningen heeft lopen.

ik had vermeld dat ik de borgstelling van hem wel wou overnemen (voor de auto van mijn vriendin) en dat dit ook logisch was aangezien we nu samen wonen. maar de vraag is kan dit zomaar veranderd worden? kunnen we haar vader laten schrappen als borgsteller en ik mezelf dan opgeven als borgsteller?

haar vader heeft nog wat zitten brabbelen aan de telefoon en ik heb een vermoeden dat hij eigenlijk mij & mijn vriendin erin wil luizen om borg te staan voor zijn financieel "reddingsplan"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 21 nov 2017 08:43

Inderdaad niets tekenen. Ga naar D’Ieteren met je voorstel om samen die lening af te sluiten (of jij je borg te stellen) en hou de vader er volledig buiten.

TokkeBe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2017 09:44

Status update: gisteren is haar vader langskomen en heeft voor meer als €8.000 schulden omdat hij het rusthuis niet kan betalen van hun oma.
Hij heeft blijkbaar contact opgenomen met een kredietverstrekker liberty (http://www.libertybvba.be/) en deze firma wil dit mijn vriendin haar EID en contract van haar auto + loonfiche opstuurt. ze beweren dat haar vader niet borgsteller is maar medeontlener (deze uitleg zou ik nog kunnen volgen).

Ze willen nu al zijn leningen bundelen incl. de lening van mijn vriendin haar auto, we hebben gebeld naar deze liberty om eens te horen wat er allemaal gaande is want ze zijn niet transparant en deze persoon begon meteen mijn vriendin uit te schelden, te bedreigen en onder druk zetten.

In een 2de telefoontje beweerd hij nu dat we geen borg staan voor de vader maar wel de autolening nu aan de vader moeten afbetalen.

ik heb hier echt een gevoel bij dat dit zo malafide als wat is, ik zit met mijn handen in het haar, want wil mijn partner helpen en ook haar familie maar niet ten koste van ons gezin

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 21 nov 2017 14:51

Ik begrijp dat er een bestaande autolening is bij D'ieteren waar uw vriendin en haar vader beiden kredietnemer zijn.
U wil nu de band met de vader doorknippen om financieel niet verwerevn te zijn.

Gezien het een kortlopende lening betreft voorzien deze contracten meestal niet in de mogelijkheid om een kredietnemer te schrappen en een andere toe te voegen. Het zijn standaardcontracten voor eerder beperkte bedragen waar men weinig administratieve aanpassingen aan doet. Lijkt me dat de enige mogelijkheid is om deze financiering terug te betalen, eventueel door samen met uw vriendin een nieuwe financiering aan te gaan. Alsdan is alles opgelost.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 21 nov 2017 16:07

“Art.2018.De schuldenaar die verplicht is een borg te stellen, moet een borg aanbieden die bekwaam is om contracten aan te gaan, die genoegzaam gegoed is om aan de verbintenis te kunnen voldoen, en die zijn woonplaats heeft binnen het rechtsgebied van het hof van beroep waar de borgstelling moet plaatshebben.”(Burgerlijk Wetboek).

“Haar vader heeft zich met haar borg gesteld...de auto lening is via D'ieteren” waaruit ik afleid dat uw vriendin ontleenster is en haar vader kandidaat-borg was. Gezien de vader onvermogend blijkt te zijn is hij vrijwel zeker als borg geweigerd door D’Ieteren.

Lees vooraf zorgvuldig wat uw vriendin bij D’Ieteren ondertekende. Ga daarna samen met haar naar D'ieteren en stel hen voor de plaats van uw vriendins onvermogende vader in te nemen op vertoon van uw bewijzen van vermogendheid.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 21 nov 2017 18:43

Zeg kort en bondig “neen” tegen uw vader. Teken zeker niets. Ze kunnen een grote bek opzetten maar hebben niets te zeggen. Dergelijke firma s zijn net geen maffia. Betaal wel mooi verder de lening voor de wagen af. Laat je niet vangen in een schuldenspiraal van je ouders.

Die Liberty werkt blijkbaar alleen met eigenaars van onroerend goed. Er is dus nog geld (door t huis te verkopen en te huren ;-()

Rusthuis: naar t OCMW trekken voor hulp. Als dat geweigerd wordt moet uw vader blijven betalen en een oplossing vinden.

Terug naar “Bank & Beurs”