Banken

Teddybeer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Banken

#1 , 19 nov 2017 21:02

Is men wettelijk verplicht om een bank te hebben ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 nov 2017 21:03

Een stoel mag ook.
Maar zonder bankrekening ga je niet ver springen alhoewel het wettelijk niet verplicht is om er een te hebben.
Laatst gewijzigd door asperger op 19 nov 2017 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 19 nov 2017 21:08

Ik dacht het niet, doch wordt het lastig om te overleven.
Een werkgever is immers verplicht om je loon te betalen op een bankrekening (*), dus zonder bank heb je geen inkomsten.

(*) Uitzondering:
-Assignatie is toegelaten, doch doet bpost hier niet mee, enkel voor pensioenen.
-Cheque is toegelaten, doch kun je deze niet inwisselen zonder bankrekening.
-Cash is toegelaten in bepaalde sectoren, dit moet op voorhand aangevraagd worden en medegedeeld worden aan de werknemers

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2017 21:46

Voor vervanging inkomen (ziekenbond) moet men nu een bankrekening hebben, ook denk ik voor je verlofgeld word nog enkel via bank gestort, daar ben ik niet honderd % zeker van.

Het is ook daarom dat iedereen recht heeft op een bankrekening ook als je failliet verklaart word heb je recht op een debet rekening.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Teddybeer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2017 00:48

En als ik mijn loon wil uit betaald krijgen terug via het loonzakje zoals vroeger...wat is daar mis mee.
Want dat is het enige waar je nu eigenlijk een bank voor nodig hebt, omdat ze de mensen verplichten, maar is dat wettelijk wel juist ?
Sparen hoeft niet op een bank, en al de rest wat ze aanbieden is ook overbodige rommel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2017 06:28

Ze zijn niet meer verplicht om je loon cash uit te betalen als je er om vraagt, enkele jaren geleden kon je dit nog wel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Berichten: 483

#7 , 20 nov 2017 09:44

En hoe ga je een terugstorting van de ziekenkas van een doktersbriefje ontvangen ?
En hoe ga je rekeningen van gas, electriciteit en verzekeringen betalen ?
Zal allemaal niet lukken met een zak geld...

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 20 nov 2017 17:42

Beste

De andere posters hebben al een aantal bezwaren geopperd. wat loon betreft : de meeste lonen worden electronische uitbetaald door een sociaal secretariaat of de HR afdeling van het bedrijf. Die mensen hebben doorgaans beperkte digitale volmachten. Die hebben geen volmacht om cash af te halen. Ik zie - om veiligheidsredenen - ook geen bedrijfsleider die de lonen terug in cash wil uitbetalen.
een ander probleem worden dan ook je uitgaven. Bedrijven/winkels mogen in cash maximaal bedragen tot 3000 euro aanvaarden (is wettelijk). Stel dat jij wat cash gespaard hebt en een auto of meubelen wil kopen, een reis wil betalen > 3000 euro. Je zal van een kale reis thuiskomen.... Meer en meer wordt online betald. zonder bankkaart/Pc banking zal je dat niet kunnen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Teddybeer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2017 00:13

Aan basejumper,
Ik ken nochtans al 5 personen die een nieuwe auto hebben gekocht van een erkende dealer, volledig cash zonder dat er een bank aan te pas kwam.
Als je nu je spaargeld niet op een bank zet, maar in de spreekwoordelijke zwarte kous steek, dan heb je toch geen bank nodig.
En ja dan gaan er hier weer zeggen... ja maar dan is dat zwart geld, daar ben ik dan niet mee akkoord, want dat spaargeld dat hou je dan af van je loon waar je tenslotte toch al belastingen hebt op betaald.
Het is niet omdat een bepaalde instantie zegt (dit is dan wel zwart geld) dat dan ook zo is.
Natuurlijk verplichten ze je om alles via een bank te doen, ze moeten uiteraard elke eurocent weten die je hebt, maar daarom hoeft het nog niet wettelijk te zijn.
Want daar is alle miserie mee begonnen, met die banken.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 23 nov 2017 00:38

Dan zijn die dealers al in fout want zij mogen die bedragen die hoger zijn dan aangegeven niet aanvaarden.
Dealer moet met dat geld naar een bank en dan is het anti fraude en witwascel zelf van de bank die aan de alarmbel zal trekken.

jef007
Berichten: 1679

#11 , 23 nov 2017 10:32

lees toch wat er geschreven staat!!
hoe geraak je aan uw inkomen ( loon, uitkering....) als je geen bankrekening hebt?
uw verhaal van cash voor een nieuwe auto geloof ik NIET. meer info hierover aub
er is geen enkel merkengarage die cash ontvangt voor een nieuwe auto

LeenW
Berichten: 12818

#12 , 23 nov 2017 10:36

Ik denk toch dat er genoeg garagisten zijn die +3000 cash verkopen. Het blijft natuurlijk illegaal.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 nov 2017 10:47

Er zijn hier opkopers die altijd cash betalen ook als de prijs veel hoger is als 3000€, en de vlees handel vind je die ook !

Het is niet omdat het wet is dat men het ook doet, kijk naar de witte kassa, als ik er 1 op de 10 restaurantbezoeken een bonnetje krijg verschiet ik er zelfs van, en het is ook wet.
Men is toch zo vindingrijk, tegen dat de BTW het weet hebben ze al een ander systeem, de staat komt altijd iets achter..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#14 , 23 nov 2017 16:23

Beste

http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... speces.jsp

Hierbij folder FOD economische zaken terzake. dat er nog spelers zijn die de wet overtreden betwist ik niet. Maar het zal bijzonder loeilijk worden om dit terug in het 'wit' circuit te krijgen. wat horeca betreft : ik kom er zeer regelmatig en heb er ook klanten. Waar je vroeger inderdaad 1 keer op 10 spontaan een BTW kasticket kreeg is dat nu toch al 7 tot 8 keer op 10... Conclusie : kan je er ergens nog mee terecht : ja ongetwijfeld. Maar de speelruimte wordt letterlijk dagelijks kleiner.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 nov 2017 16:36

Waar je vroeger inderdaad 1 keer op 10 spontaan een BTW kasticket kreeg is dat nu toch al 7 tot 8 keer op 10... Conclusie : kan je er ergens nog mee terecht : ja ongetwijfeld. Maar de speelruimte wordt letterlijk dagelijks kleiner.
Ik betaal altijd cash en wij krijgen zo goed of nooit een kas ticket in een restaurant.

Mensen die met een kaart betalen die krijgen wel een kassa bon, ik ga zelfs zeer veel naar een resto waar ze zelfs geen kaarten aanvaarden en dit in 2017
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Bank & Beurs”