Problemen met bank

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

Problemen met bank

#1 , 16 nov 2017 21:02

Beste xxx.

Na een eerste afspraak met jullie consulente ivm een hypothecair krediet was ons dossier verloren.

Toen zijn we teruggegaan en is ons dossier in orde gebracht. Hoera! We hadden dus een lening! Tijd voor stap 2: alles doorgeven aan de notaris.

Bij de notaris kwam maar niks aan. Na ontzettend veel telefoontjes, beloftes dat het verstuurd was,... waren we het beu en zijn we naar het kantoor gereden en zelf alles bij de notaris gaan binnenbrengen. Probleem opgelost. Oef! De notaris deed haar werk gelukkig fantastisch en we kregen eindelijk een datum voor het verlijden van de akte. Wij opnieuw hoopvol voor de toekomst.

Plots een telefoontje van de consulente: mijn schuldsaldo zou niet onderschreven zijn. Ik kijk dit na in xxx Touch en zie daar mijn documenten staan. Onderschreven en al. Ik bel onmiddellijk terug. Dit zou opgelost worden. Oef!

Vandaag ontving ik plots 2 aangetekende brieven: mijn schuldsaldo werd geannuleerd wegens het ontbreken van documenten. Hetzelfde document dat ik op xxx kan downloaden en op eenvoudig verzoek kan doorsturen en waar letterlijk op staat: onderschreven door mezelf op 21/10/2017.

Maar zo simpel is het leven niet, helaas. Na alle miserie maar eens contact opgenomen met de klachtendienst. Ongelofelijk maar waar, ik kreeg een telefoontje terug van de consulente dat het mijn woord was tegen dat van xxx en zij niks had verkeerd gedaan, behalve ons dossier kwijtraken. De rest was fout van de post en de schuldsaldo was niet duidelijk wie in fout was. Ze zou het in xxx Touch zetten. VANDAAG!

Toen ze dit probeerde, ging er iets fout en kwam bedrag x2. Maar ze zou het rechtzetten en ik zou ze vandaag zeker zien in xxx Touch en mocht dit niet lukken, kreeg ik zonder fout een mailtje.

Ongelofelijk, maar waar... Niks te zien in xxx Touch en... geen mailtje.

Ik ben het niet beu, maar KOTSBEU.

Ik wil iemand anders die ons dossier verder in orde brengt, want ik kan die excuses en beloftes die niet gehouden worden niet meer horen.

Ik wil dat mijn schuldsaldo in orde wordt gebracht. Ten laatste morgen. Aan de afgesproken en onderschreven prijs.

Ik wil dat het bedrag van de lening tijdig aan de notaris wordt betaald.

En dossierkosten voor deze service? Die betwist ik zonder twijfel per aangetekend schrijven.

Met vriendelijk, maar gefrustreerde groeten.

Juridische vraag: zijn wij ergens fout geweest, hebben wij onrealistische eisen? Hebben wij het recht deze dossierkost niet te betalen? Ik vermoed dat het onmogelijk is om nog met een andere bank in zee te gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2017 15:09

Los van uw vragen. Er zijn niet veel banken die een e-banking tool hebben die eindigt op "Touch" ;-)

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je onder de dossierkosten uit kunt. Allemaal héél vervelend, natuurlijk, maar lijdt je ook ergens financiële schade? Indien niet, kan je weinig beginnen. Ik heb in het verleden jammer genoeg ook moeten ondervinden wat een miserie het is, als je amateurs hebt die uw hypothecair krediet moeten opvolgen. Bij ons was dit een bank met groene blaadjes in het logo. Ze wouden zelfs niet de moeite doen om onze lening te herzien twee jaar geleden. Op dat moment zijn we met héél ons boeltje verhuist naar een andere bank (met als logo een groen vierkantje met witte sterretjes / volgentjes) die ons een prefecte dienstverlening gegeven heeft, en waar we nu maandelijks een stuk minder betalen dan bij onze vorige, amateuristische bank.

Als je weet dat je om bij een bank te gaan werken geen enkel relevant diploma moet kunnen voorleggen, weet je genoeg, denk ik. Er lopen bij iedere bank amateurs rond en mensen die weten waarover ze spreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 27 nov 2017 15:36

Tom VDJ

Ik voel me gezien je beschrijving van de nieuwe bank niet aangesproken :-)
Toch wel melden dat je in de feiten fout zit door te stellen dat je geen enkel relevant diploma moet hebben om bij een bank te werken.
Om als PCP erkend te worden dien je te beschikken over een relevant masterdiploma of over het diploma van bachelor in bank en financiën/bank en verzekeringen.
Sinds 2015 is de opleidingsverplichting ook vervangen door een kennisplicht. dat betekent dat zij die dergelijk diploma niet bezitten, dienen deel te nemen aan een resem examens die centraal door FSMA worden ingericht.
Daarnaast is er voor bankiers ook een verplichte bijscholing mbt wet Willems alsmede inzake wetgeving kredietverlening.
Wat niet wegneemt dat er in de sector te veel wordt gewerkt met nieuwelingen die onmiddellijk voor de leeuwen gegooid worden, terwijl er aan de andere kant kantoor(tjes) zijn waarvan een groot aantal onvoldoende dossiers draait om de competentie terdege te ontwikkelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2017 15:56

Toch wel melden dat je in de feiten fout zit door te stellen dat je geen enkel relevant diploma moet hebben om bij een bank te werken.
Sorry, maar de "mevrouw" die bij de oude bank mijn dossier beheerde, was van opleiding leerkracht lager onderwijs... :roll: Ik zeg niets over de kantooruitbaatster, maar de medewerkster op zich had dus geen relevant diploma.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2017 16:14

Vroeger(40 a 35 jaar) had men dit wel, een schoolkameraad was ook leraar lagere school en na een 5 tal jaren naar de toen grootste spaarbank van Belgie gegaan als kantoor uitbater.

Durf niet beweren of hij geen avondschool heeft gedaan, dit weet ik niet, maar vroeger zal in die kleine kantoren wel mensen gewerkt hebben met enkel het hoger middelbaar.

Gelukkig zo als ik lees is dit nu wel totaal veranderd.

toe heb ik ook boekhouders gekend zonder enige diploma, dit gaat nu ook al meer dan 20 jaar niet meer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2017 21:17

Vroeger(40 a 35 jaar) had men dit wel.
De mevrouw in kwestie was rond de 40. Ik weet dus niet hoe het de laatste 5 of 10 jaar zit, maar een goeie 15 jaar geleden kon je dus als leraar lager onderwijs perfect in een bank gaan werken. Bon, laat ons hopen dat het nu wat veranderd is, maar ondertussen zit je dus wel met iets oudere werknemers die, indien ze niet bijgeschoold zijn, eigenlijk amateurs zijn... Het verhaal van de TS zijn dan de gevolgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

#7 , 29 nov 2017 06:59

Even de afloop laten weten: Ik heb de dag van de post een andere bank gecontacteerd met een oranje logo. Dit op 2 weken van de aktedatum. Die bank bevestigde me alles nog tijdig rond te kunnen krijgen en gaf ons diezelfde dag nog een afspraak.

Dit doorgegeven en plots kwam alles in stroomversnelling. Een uurtje later werd het volledige saldo reeds gestort naar de notaris (2 weken te vroeg :) ). Een dagje later kreeg ik de fiscaal aftrekbare polis en de niet aftrekbare volgde na het weekend. Die van mijn vriend een dag of 2 later.

We kregen een compensatie van 350 euro op de dossierkosten (wel van de rekening gehaald, maar dit wordt teruggestort).

Eind goed, al goed dus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 nov 2017 09:38

Goede zet. Leuk te horen dat alles dan toch nog in orde gekomen is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Bank & Beurs”