geld lenen of cash betalen

lunaver
Topic Starter
Berichten: 4

geld lenen of cash betalen

#1 , 12 feb 2008 22:59

ik zou graag een huisje kopen samen met mijn partner
door verkoop van ons andere huis is er geld genoeg om dit nieuwe huisje cash te betalen , maar toch raad bank enz een lening aan ivm aftrek kosten ??
eigenlijk weet ik nu dus niet wat het beste is om te doen , onze beide lonen liggen niet hoog , weet niet of dat een punt is welke ik moet vermelden .
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 13 feb 2008 10:35

Dit is een keuze die juridisch geen invloed heeft.

U zit met de volgende keuze: lenen en de lening (gedeeltelijk) kunnen aftrekken, of cash betalen.

Ik zou cash betalen, om die redenen dat u ondanks de fiscale aftrek van uw lening nog steeds rente, aflossing en kosten betaalt. Meestal is het totaalpakket duurder, ook al trekt u een deel af.
Anderzijds is er de krimpende Amerikaanse markt. De rente ligt nu heel laag, maar dat zal niet eeuwig zo blijven, indien u zich de rentevoeten van de jaren'80 nog herinnert weet u waarover ik het heb.
Daarnaast is het cash betalen van een huis een voordeel als u in de toekomst een ander verblijf wenst aan te schaffen. Aangezien u dan een onroerend goed bezit, zonder hypothecaire lening zal u voor een tweede verblijf veel gemakkelijker een lening kunnen krijgen.

Ten derde is dat een stuk gemakkelijker op erfeniskwesties. Bij het onverwachts overlijden van de ene of de andere zit u niet met een afbetaling die u nu alleen moet doen.

Vergeet ook niet dat banken er mee gebaat zijn dat u een lening afsluit. Leningen brengen de banken een pak geld op. u moet dus goed het verschil kunnen maken tussen wat u nodig heeft, en wat de bank u wil verkopen.

Er zullen zeker mensen zijn die het tegendeel adviseren, en waaarschijnlijk hebben ze ven gelijk, maar moest ik in uw schoenen staan, ik koos voor de cash betaling.

waterproof
Berichten: 225

#3 , 22 feb 2008 15:03

of een kleinere som lenen..... en de rest cash betalen

Reclame

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#4 , 01 mar 2008 14:38

Beste,

Cash betalen is niet per definitie de beste optie. Indien u leent voor de enige eigen gezinswoning geniet u van een bijzondere fiscale aftrek. Deze beloopt dit jaar 5.3OO € voor een echtpaar met maximaal 2 kinderen. Dit bedrag is jaarlijks indexeerbaar. Afhankelijk van de kooptijd van de lening en het bedrag (vb circa 75.000 euro op 2O jaar) zal de totale intrestlast quasi volleidg gecompenseerd worden door de fiscale voordelen. In grootte orde heb betaal je ongeveer 43.000 euro intresten en geniet je ook zowat 43.000 euro netto fiscale winst. Met ander woorden, na fiscaliteit is je kostprijs NUL procent. Voor twee jaar, toen de rente nog wat lager stond, kon je er zelfs geld aan verdienen.
Reden waarom heel wat puur fiscale leningen genomen worden.
Soms moet je dus echt gek zijn om niet te lenen.

Los daarvan is het heus niet zo dat banken vandaag de dag veel geld verdienen aan woonkredieten. Je hoeft me niet te geloven maar vergelijk even de rentevoeten van een wonkrediet met de rentevoeten van de OLO's (lineaire obligaties). Indien een bank vandaag 1 miljard euro belegt in een lineaire obligatie krijgt ze daar 4,30 % voor op 10 jaar. Er zijn banken die vandag de dag een woonkrediet op 10 jaar een 4,55 % slijten.
Een marge van 0,25 % dus. En met die 0,25 % moeten alle personeels- en overheadkosten betaald worden...
Enfin, banken zijn geen armoezaaiers, maar geloof me vrij, de winst komt echt niet van woonkredieten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”