Volmacht bij gemeenschap van goederen

Handwerker
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Volmacht bij gemeenschap van goederen

#1 , 04 nov 2017 12:05

Kan één van de partners uit een huwelijk onder het stelsel van "gemeenschap van goederen" de spaarrekening voor de andere partner afsluiten door een vroeger gegeven volmacht in te trekken ?
En mag een bankbediende die toegang dan ook echt weigeren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 nov 2017 12:12

Een bankinstelling heeft (meestal) geen weet van het huwelijksstelsel.
Elke rekeninghouder kan de volmachten die hij heeft gegeven stopzetten.
Als er geen volmacht is voor X op de rekening van Y MOET een bankbediende de toegang ontzeggen aan X.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Handwerker
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2017 12:19

Begrijpelijk 'asperger', dus zich tot de bank richten zal niks uithalen.
Welke stappen kunnen er nu ondernomen worden om tenminste een deel van de spaartegoeden te kunnen recupereren ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 nov 2017 12:23

Begrijpelijk 'asperger', dus zich tot de bank richten zal niks uithalen.
Welke stappen kunnen er nu ondernomen worden om tenminste een deel van de spaartegoeden te kunnen recupereren ?
Hangt ervan af wat er met het geld is gebeurd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Handwerker
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2017 12:42

Da's natuurlijk koffiedik kijken als je geen toegang tot de rekening hebt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 nov 2017 13:37

Da's natuurlijk koffiedik kijken als je geen toegang tot de rekening hebt.
Aangezien er een huwelijk is en alles gemeenschappelijk worden uitgaven verondersteld ook gemeenschappelijk te zijn (zelfs als ze in de praktijk door één van de twee worden gedaan).
Om dit te vermijden moet men huwen met volledige scheiding van goederen (of niet huwen).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Handwerker
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2017 11:09

Sorry 'asperger' maar we zitten op een verkeerd spoor !
Het huwelijkscontract is er nu eenmaal, alles heeft jaren goed gewerkt, maar nu het inkomen wat lager is heeft echtgenote blijkbaar schrik dat ik aan het spaartegoed zou zitten (spaartegoed dat gezamenlijk werd opgebouwd) en ze heeft dus :
- de rekening van het internet laten halen zodat er geen overzicht door mij meer mogelijk is
- de volmacht opgeheven
Ik weet ook dat we destijds beter een rekening op beider naam hadden genomen maar ... gedane zaken nemen geen keer hé ?

Ik ga deze vraag nu sluiten en mij eens tot een wetswinkel wenden. Wat de mogelijkheden zijn die ik daar opsteek post ik dan hier wel na verloop van tijd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 nov 2017 12:12

Geen verkeerd spoor. U begrijpt het niet.

Aangezien alles gemeenschappelijk is (wegens huwelijksconract volledige gemeenschap), is alles van beiden en
daarbij speelt het geen rol op wiens naam de rekening staat.
Er moet dus niet "gerecupereerd" worden.
U kunt ook een rekening openen op uw naam, maar toch zal het tegoed
dat erop staat van beiden zijn.
Niettegenstaande alles gemeenschappelijk bezit is kan en mag elke echtgenoot toch een
rekening openen op zijn naam.

Als men alles echt gescheiden wil houden moet men huwen met contract volledige scheiding van goederen.
Of bestaand huwelijksstelsel laten wijzigen in die zin.
Geen enkele wetswinkel zal dat anders formuleren!

Als het goed is voor uw gemoedsrust vraagt u de echtgenote de helft van de rekening over te schrijven naar
een rekening op uw naam. Als dat niet vriendschappelijk kan geregeld worden staat u m.i. op de drempel van
een echtscheiding waarbij alles netjes in twee zal worden verdeeld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Bank & Beurs”