EOT - lening tekenen ter kennisname

Simmiepoes
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

EOT - lening tekenen ter kennisname

#1 , 13 okt 2017 20:01

Mijn man en ik gaan scheiden met onderlinge toestemming.
Hij moet een lening aangaan om mijn deel terug te kunnen betalen.
Volgens de bank moet ik echter meetekenen voor die lening.

Mijn man heeft een hoog inkomen, de terugbetaling van de lening is absoluut geen probleem.

Is het ok als ik alleen teken voor kennisname zodat mijn eigen inkomen en goederen gevrijwaard zijn moest hij de lening niet terugbetalen ? Of kan de bank dat weigeren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 17 okt 2017 20:23

Dat zal er van af hangen of de bank dit aanvaardt. Zolang u niet gescheiden bent, is uw status 'getrouwd' en is het evident dat lenigen gezamenlijk worden aangegaan. tenzij u bent getrouwd met scheiding van goederen en dan nog enkel voor zover het krediet het gezinsinkomen niet overmatig belast.
Het antwoord op uw vraag is dus : ja : de bank kan dat weigeren. Zij is nooit verplicht een krediet toe te kennen en kan kredietverlening op haar voorwaarden doen.
In praktijk : ga even praten met betrokken adviseur. In een aantal gevallen zal men toestaan dat partner enkel meetekent voor kennisname. In het andere geval kan u natuurlijk ook wachten tot kort na de echtscheiding om het krediet te laten doorgaan. Op dat moment bent u echtgescheiden en is er geen enkel probleem meer (gesteld dat mijnheer inderdaad voldoende solvabel is)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”