rechtbank of vredegericht

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

rechtbank of vredegericht

#1 , 07 feb 2008 16:35

Ik heb van de bank een brief gekregen waarin op het einde vermeld staat

"Indien u uw rechten wilt vrijwaren dient u binnen de 2 maanden deze zaak aanhangig te maken"

Kan dit via vredegerecht gaan of moet dit zowiezo via een rechtbank?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2008 17:15

Het vredegerecht is ook een rechtbank.

Welke rechtbank bevoegd is hangt af van wat soort zaak en wat gevorderd wordt.

scorpioen

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#3 , 07 feb 2008 19:22

Bedankt voor uw antwoord.

Wat de aard van de zaak betreft, het handelt hier over kasbons.

Tot welke rechtbank moeten wij ons dan richten?

bedankt

Reclame

IrisS
Berichten: 102

#4 , 07 feb 2008 20:27

De vrederechter is bevoegd voor beslissingen in vorderingen die de 1860 euro niet overschreiden (mits enkele uitzonderingen, vb betwistingen aangaande de staat van personen, geschillen omtrent handelsvenootschap tussen vennoten, ed). Overschreidt de vordering de 1240 euro niet, dan beslissen ze trouwens ook meteen in laatste aanleg (dwz dat er geen beroep meer mogelijk is). Daarnaast heeft de vrederechter ook een paar specifieke bevoegdheden ongeacht het bedrag (wederzijdse rechten echtgenoten, onderhoudsgelden,...)

De burgerlijke rechtbank neemt in eerste aanleg kennis van alle geschillen boven de 1860 euro.

Afgaande van wat precies het onderwerp van de betwisting is (en het bedrag) zal de bevoegde rb bepaald worden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2008 21:06

Als de waarde van de kasbons niet meer is dan 1.860,00 euro: vrederechter, anders: rechtbank van eerste aanleg.

scorpioen

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#6 , 19 feb 2008 15:56

Ik had dus verzet aangetekend (en was aanvaard) en nadien de andere partij "tegenspraak op het verzet".

Wat blijkt nu, de andere partij is er in geslaagd om de kasbon te laten uitbetalen bij een andere bank dan de bank van uitgifte.

Kan dit zomaar? Wat kan ik hiertegen doen?

bedankt voor de info

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2008 16:38

Waar is de kasbon nu?

U kan de kasbon terugvorderen van degene in wiens handen de kasbon nu is.

Een interessant artikel over deze problematiek is: (H. VUYE, noot onder Rb. Leuven, 27 september 1993, R.W. 1994-95, 578,

scorpioen

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#8 , 19 feb 2008 18:16

Scorpioen, bedankt voor je antwoord.

De kasbon zal normaal gezien ergens bij een bank liggen, hoeft niet de bank van uitgifte te zijn.

De kasbon is verzilverd, ondanks het verzet dat is aangetekend is men er toch in geslaagd om deze te laten uitbetalen. Blijkbaar heeft de betreffende bediende nagelaten om na te kijken of er tegen die kasbon verzet is aangetekend.

Dus normaal gezien mocht deze, door het verzet, nooit uitbetaald worden, ik hoop maar dat ik nu dat geld niet kwijt ben.

Kan ik dit aanklagen als diefstal.

bedankt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2008 18:35

De uitbetaling door de bank van de kasbon ondanks het aangetekende verzet is een fout, geen diefstal. Daarvoor klacht neerleggen heeft geen zin.

Normaal zou u de kasbon moeten terugvorderen van degene die ze had. Nu moet u de kasbon terugvorderen van de bank. Het principe blijft hetzelfde: u wil de kasbon terug en vraagt die dus van degene die hem bezit.

scorpioen

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#10 , 19 feb 2008 18:54

Bedankt Scorpioen,

maar zal moeilijk zijn, ik weet namelijk niet bij welke bank de kasbon is verzilverd.

Niet op het kantoor van uitgifte, dat is de enige zekerheid die ik heb.

Begrijp het eigenlijk niet goed, de persoon die tegenspraak op mijn verzet heeft gedaan, gaat dan toch de kasbon ergens innen???? begrijpe wie kan.


Kan ik de volledige tekst van (H. VUYE, noot onder Rb. Leuven, 27 september 1993, R.W. 1994-95, 578) ergens vinden?

Terug naar “Bank & Beurs”