Ingewikkelde kwestie met de bank.

Merel76
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ingewikkelde kwestie met de bank.

#1 , 26 sep 2017 10:07

Ik probeer onze situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen.

Ikzelf ben klant bij Fortis, mijn man bij KBC.
We hebben een woningkrediet bij KBC en onze verzekeringen zitten bij KBC. Daarnaast loopt er nog een persoonlijke lening die we enkele jaren geleden noodgedwongen moesten afsluiten bij Santander (12,5%).

In augustus een aanvraag bij Fortis gedaan om een autokrediet (2000,-) te verkrijgen.
Fortis wou me dit krediet niet geven maar kwam met het voorstel om al onze kredieten, deze van KBC alsook deze van Santander over te nemen. Het profijt dat we met deze actie zouden doen was voldoende om een tweedehandswagen aan te kopen. Op deze manier kon Fortis mijn man als klant weghalen bij KBC.

Zo gezegd zo gedaan, met al onze papier naar de bank. Fortis lost onze schuld met Santander af en laat ons een nieuw contract tekenen met Alpha Credit. Het woningkrediet zou wat later in orde gebracht worden.

Wat blijkt nu. Onze lening bij Santander is een aantal keer herzien geweest en Fortis heeft niet ons laatste krediet maar ons voorlaatste krediet afgelost. Een krediet dat dus niet meer bestaat. Het geld is nu zwevende bij Santander. Bijgevolg zitten we nu met een krediet bij Santander en een krediet bij AphaCredit. Fortis probeert het geld terug te recupereren, maar dat blijk allemaal niet vlot te verlopen.

Wijzelf staan erbij en kijken ernaar. We hebben absoluut geen benul van onze rechten. Ik stel me vragen bij het feit of we verplicht zijn om het krediet bij AlphaCredit af te lossen. Fortis heeft een fout gemaakt. Ze hebben een niet bestaand krediet afgelost en ik vraag me af of wij in afwachting van de terugvordering netjes moeten betalen voor deze fout.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 26 sep 2017 20:08

Maar u heeft toch een afrekening opgevraagd van dat krediet? En die opvraging bevat toch een nummer + referte om terug te betalen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 26 sep 2017 20:19

Gaat het om hetzelfde bedrag bij Santander? In principe, indien u een bewijs kan voorleggen dat een betaling aan Santander gemaakt werd, kan u hen op de hoogste stellen dat ze dat dan maar intern moeten regelen. Zijn die gelden niet naar dezelfde rekening gegaan (misschien met foutieve mededeling)?

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”