Lenen bij bank, melden uitkering verstandig?

hoepla
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lenen bij bank, melden uitkering verstandig?

#1 , 17 sep 2017 17:14

Hallo. Ik ben al enkele jaren werkloos. Daar zijn verschillende redenen voor, waaronder mentale (autisme). Ik heb een werkloosheidsuitkering die ik laat storten bij Fortis en twee uitkeringen (IVT en IT) die me voor onbepaalde duur zijn toegezegd. Die heb ik vanaf het begin met opzet laten storten bij een andere bank, vanuit de gedachte dat de mentale problematiek mogelijk als reden gebruikt zou kunnen worden om me bij Fortis later geen lening toe te staan.

Ik woon in bij mijn ouders. Door de huizenprijzen is zelfstandig wonen weinig vanzelfsprekend, en net voor geluidsoverlast ben ik zeer gevoelig dus in een goedkoop appartement gaan zitten wordt 'm ook niet. Speel inmiddels met de gedachte toch eens bij de bank te informeren naar een lening waarmee ik een grond zou kunnen kopen. Idee zou zijn vervolgens in tien jaar de lening voor de grond af te betalen en dan een nieuwe lening te nemen om een huis te bouwen.

Ik heb grofweg 75 000 euro bij Fortis en ongeveer 15 000 euro bij die andere bank. Ik denk 100 000 à 125 000 te moeten lenen voor de grond.

Mijn hoop is dat de bank de IVT- en IT-uitkeringen zou zien als een soort garantie dat er een inkomen blijft bestaan indien de werkloosheidsuitkering wegvalt en daarom een lening zou willen toestaan ondanks het feit dat ik niet werk. Maar ze kunnen de mentale situatie ook als een onzeker element zien. Wat is wijsheid?

Ik ben niet erg thuis in deze materie dus ook 'zijdelingse' tips zijn welkom. :-)

(Een andere gedachte is dat ik geld zou lenen aan mijn broer zodat hij op weg geholpen kan worden. Wel heb ik inmiddels ontdekt dat een lening van mij aan hem aanzienlijk zwaarder belast wordt dan eentje van mijn vader aan hem (die dat zou kunnen, maar niet echt lijkt te willen), en zelf ben ik met zo'n scenario natuurlijk niet echt geholpen. Hou deze mogelijkheid desondanks in het achterhoofd, dus ook tips daarover zijn welkom.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 17 sep 2017 17:30

Geen idee wat kan of niet kan, maar het verschaffen van een lening is niet belastbaar. De interesten op die lening (bijvoorbeeld aan uw broer) zijn belastbaar als roerend inkomen, aan 30%. Geen idee of hij ze op zijn beurt kan aftrekken -- volgens mij moet daar een hypothecaire inschrijving of minstens een hypothecair mandaat voor zijn.

Berend
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2017 21:16

Ik heb voor mijn woninglening advies gevraagd aan 'de financiële coach', is iets nieuws wat ik op facebook tegenkwam en moet zeggen dat die mij wel goed geholpen heeft, bijvoorbeeld bij welke vragen ik allemaal aan de bank moest stellen en waar ik voor moest opletten. Je kan daar gewoon mee chatten op facebook en was gratis (in de toekomst zou het blijkbaar wel betalend gaan worden). Ik zou daar misschien eens polsen, misschien kan die wat raad geven:

www.facebook.com/FinCoBot

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2017 12:18

misschien is het een optie om een sociale lening aan te gaan, in plaats van bij een bank?

De jkp is normaal 2% momenteel.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 17 nov 2017 17:05

" heb grofweg 75 000 euro bij Fortis en ongeveer 15 000 euro bij die andere bank. Ik denk 100 000 à 125 000 te moeten lenen voor de grond. "

Het bedrag van de integratieuitkering is afhankelijk van je vermogen en ook inkomsten uit spaargelden en co

Weet het ministerie van sociale voorzorg al dat jij 90 000 euro hebt ?


Ingevolge gegevensuitwisseling komen zij er later ook achter dat je een onroerend goed gaat bezitten ( en mogelijk verhuren ) die kanook invloed hebben op de integratieuitkering ( niet op de inkomensvergvangende tegemoetkoming )

Terug naar “Bank & Beurs”