lenen via een vennootschap of privé

Maria123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

lenen via een vennootschap of privé

#1 , 26 aug 2017 21:03

Ik heb het geluk gehad om een bouwgrond via schenking verkregen te hebben ter waarde van ongeveer 150 000 euro
Nu wil ik aan de hand van deze grond investeren.
Er zijn tal van opties.
Ik noem er twee;
1 de grond laten liggen en de waarde zal stijgen naarmate de tijd voorbijgaat. Een veilige investering met een goed rendement.
2De geschonken grond (ondertussen belastingvrij) verkopen en beleggen in aandelen met een kans op een hoger rendement.

Wat betreft het tweede:
Laten we er even vanuit gaan dat ik de grond ondertussen verkocht heb voor 150 000 euro: Nu zie ik twee mogelijkheden:
A. Op de beurs aandelen kopen als natuurlijk persoon. De meerwaarde op aandelen is vrijgesteld zolang het niet speculatief is van aard. Dus dat zit goed.
Bijlenen bij een bank bijvoorbeeld nog eens 150 000 euro aan een lage rente om zo en hefboom te creëren en nog meer te richten op de meerwaarde in totaal. (voor alle duidelijkheid , ik verdien genoeg om deze lening maandelijks te kunnen afbetalen.
Op die manier wil ik dus 300 000 euro in aandelen stoppen, profiteren van de eventuele dividenden en de meerwaarde.

Nu mijn vraag bij A is: Gaat een bankier mij een lening aanbieden van 150 000 euro tegen een lage rente ? ik denk aan een rente van 2 à 3 procent. Ik kan overigens nog zorgen voor een onderpand als dit noodzakelijk zou zijn.

B. Een financiële venootschap oprichten met als actief 300 000 aan beleggingen en als passief 150 000 euro eigen vermogen en 150 000 euro vreemd vermogen. Ook hier is de meerwaarde op beleggingen voor KMO's onbelast. Nadeel is dat er bijkomende jaarlijkse kosten zijn en dat de dividenduitkering valt onder het tarief van de vennootschapsbelasting.

Mijn vraag bij B is : Ga ik dergelijke vennootschap kunnen oprichten? Als ik hier een financieel plan voor opstel , gaat men dit aanvaarden en gaat de bank mij ook een lening geven ?

Is B wettelijk mogelijk? Zoja , wat is financieel het voordeligst A of B?

Ik wacht vol spanning op een antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 26 aug 2017 23:30

Een bank doet niet aan kredietverlening voor speculatieve doeleinden, noch om beleggingen of aandelen te kopen. Enge uitzondering daarop is de inkoop van aandelen in kader professionele doeleinden. bvb u koopt aandelen van een bedrijf hetwelke u overneemt en waar u zaakvoerder wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 27 aug 2017 01:14

Belgische banken staan inderdaad niet te springen om te lenen om te investeren. Foutief gedrag, vind ik, zolang u weet waarmee u bezig bent. De enige Belgische speler die mij ooit een lening wou verschaffen tegen een aandelenportefeuille wou het enkel doen voor maximaal 50% van de portefeuille + enkel voor de aankoop van vastgoed. Eén woord: belachelijk.

U kan bij Amerikaanse brokers als buitenlander een account met portfolio margin openen (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Portfolio_margin). Minimumkapitaal te volstorten op de effectenrekening is 100.000 US dollar. EUR rente is momenteel < 1.5% per jaar bij één bepaalde speler. Via portfolio margin kan u (te?) makkelijk tot 2x het kapitaal bijlenen (met 150.000 kan je dus tot 450.000 of meer lenen -- uiteraard is meer geld lenen ook meer risico en kans op een margin call).

De meerwaarde is binnen vennootschappen vanaf volgend jaar (na hervorming vennootschapsbelasting) niet langer onbelast, behoudens u aan de voorwaarden van de DBI aftrek voldoet.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 27 aug 2017 01:29, 9 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 27 aug 2017 01:18

Een bank doet niet aan kredietverlening voor speculatieve doeleinden, noch om beleggingen of aandelen te kopen. Enge uitzondering daarop is de inkoop van aandelen in kader professionele doeleinden. bvb u koopt aandelen van een bedrijf hetwelke u overneemt en waar u zaakvoerder wordt.
Dat is toch belachelijk? Elke investering is speculatief.. of je nu aandelen koopt van AB Inbev, of de aandelen van een vennootschap overneemt waarover je de controle verwerft, of een stuk vastgoed? Zolang er maar voldoende onderpand is voor de bank zie ik geen probleem.

Wanneer men tegen een stuk vastgoed 6:1 leverage kan toestaan, is er geen enkele reden om pakweg niet (minstens) 3:1 toe te kennen tegen (niet al te) volatiele aandelen / andere effecten. Ik zal meer zeggen: een lening tegen de aandelen aan 3:1 draagt een minder hoog risico dan die tegen het vastgoed aan 6:1.

Het kan heus wel, maar Belgische banken doen er (voor zover ik weet) niet aan mee. En als ze meedoen, dan is het niet eens de moeite om het aanbod te bekijken. Dan maar samenwerken met buitenlandse spelers denk ik. Die zijn vaak ruimdenkender en hebben er veelal geen probleem mee.

Bestaan van die buitenlandse rekening uiteraard aan te geven bij het CAP en de fiscus indien niet via een vennootschap.

Maria123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2017 12:53

Bedankt voor jullie reactie.

@Fortuin
Stel ik open een buitenlandse account met portfolio margin . Ik maak winst . Ik verkoop een paar aandelen en ik doe melding bij de fiscus van mijn buitenlandse rekening.
Hoe gaat de fiscus dit beoordelen? Meerwaarde van aandelen is immers vrijgesteld zolang het beheerd wordt als een goede huisvader. Maar lenen voor aandelen te kunnen kopen, wordt dit wel gezien als een goed beheer?
Slecht beheer wordt belast als een divers inkomen.

Begrijp me niet verkeerd . Ik geef je volledig gelijk. In België wordt beleggen absoluut niet aangemoedigd terwijl dit zo zou moeten zijn. De regering beslist dan misschien wel om het vrijgesteld bedrag van de spaarrekening te halveren in de PB om het beleggen meer aantrekkelijk te maken maar dat is volledig langs de kwestie .
Zoals je zegt moeten banken hierin veel soepeler zijn.

Nu een effectenrekening van 50 % lening op het totaal van het E.V. is ook wel al mooi. Maar vraag me af wat de rente dan gaat zijn. Dit gaat helaas nooit 1.5 of 2 procent in België zijn , vrees ik.


Ik ga mij zeker eens verdiepen in die portfolio margin .Klinkt heel interessant. Bedankt!

Graag nog meer reacties..

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 27 aug 2017 13:05

Dat is echt een eeuwige discussie. Hangt een beetje af van hoe snel je koopt en verkoopt. De fiscus gaat bijna altijd (proberen) zeggen: alles is speculatief en dus belastbaar. Privé personen gaan bijna altijd zeggen: niks is belastbaar, want ik beheer mijn privé vermogen gewoon als een goede huisvader. De correcte interpretatie (en veelal het compromis) ligt ergens tussenin.

Slecht beheer en goed beheer bestaat niet echt. In principe zijn meerwaarden op aandelen (minstens) belastbaar als een divers inkomen, tenzij ze gerealiseerd worden binnen het normaal beheer van privévermogen, zoals een goede huisvader dat zou doen.

Nu, uiteraard, wat een goede huisvader zou doen dat is verschillend, ook naarmate van vermogen. De wet heeft geen concrete definitie. Daar kan je dus een gezonde discussie over voeren, met veel argumenten. Iemand met behoorlijke financiële kennis, die kan m.i. meer verantwoorden binnen normaal beheer dan jan met de pet die wat fondsen koopt. Wat voor Marc Coucke basiskennis is, dat is voor een arbeider in een fabriek bv. geen basiskennis -- maar voor de ene kan een speculatievere transactie "normaal beheer" van het privévermogen zijn, en misschien voor de andere niet.

Gebruik je die €300.000 om dividendaandelen te kopen of blue chip stocks (langere termijn, in combinatie met niet teveel handelen -- minstens 1 tot 2 jaar aanhouden) dan kan je dit m.i. (zeker gelet op de lage rente!) wel verdedigen als normaal beheer. Steek je €300.000 in één snel groeiend technologie aandeel, dat je binnen 6 maanden met 50% winst kan verkopen, dan ligt dat al moeilijker (maar moet ook zeker verdedigbaar zijn indien eenmalig).

Dat voorbeeld van 50%, dat was een effectenrekening voor een duidelijk economisch doel. Was trouwens bij Deutsche Bank. Wat kon er: verwerven vastgoed, aankoop boot, overname aandelen van vennootschap, renovatie, studie van kind in het buitenland, etc. Met uitzondering van verwerving vastgoed kwam het erop neer dat ze enkel leningen verstrekten met het doel om het geld te consumeren. Volgens mij zouden ze geen geld lenen om meer aandelen te kunnen kopen. Daarvoor moet je samenwerken met een buitenlandse speler (bijvoorbeeld Interactive Brokers, zie EUR "Interest Rates Charged to You on Margin Loan Balances": https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=1595).

Neku
Berichten: 24

#7 , 28 aug 2017 21:58

-je kan via een broker "lenen" voor aandelen en obligaties, dat kan in België ook
-je kan dat ook doen met cryptocurrency
-hetzelfde met een metaalrekening
-dan nog de goede spreiding vinden naar wens
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 28 aug 2017 22:15

Als je een hefboom wil realiseren kan je met je eigen geld ook met opties en futures werken. Daar moet je geen geld voor lenen. Echte professionele fondsen beheerders zijn blij dat ze de index met een paar procent kunnen kloppen. Maar amateurs zijn dus blijkbaar veel slimmer....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”