Wederopname hypothecaire lening 2de woonst

KristofB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wederopname hypothecaire lening 2de woonst

#1 , 05 jul 2017 22:51

Beste(n),

Ik heb sinds 2012 een hypothecaire lening voor mijn huidige woning. Gezien ik samen met mijn vriendin een bijkomend appartement wil kopen om te verhuren heb ik bij mijn bank geïnformeerd of ik gebruik kon maken van een wederopname van mijn hypothecaire lening van mijn huis om dit samen met eventueel een nieuwe lening + eigen kapitaal van mijn vriendin te gebruiken voor de aankoop van dit appartement.

Onderstaand is het antwoord dat ik gekregen heb.
In deze situatie spreken we van een immo-project en zijn er specifieke kredietregels van toepassing
Hierbij een korte samenvatting
In dit specifieke geval is een wederopname van een bestaande hypothecaire lening niet mogelijk. Enerzijds omdat de bestaande lening enkel op uw naam is en
Je zou nu samen met je vriendin een nieuwe woning kopen. Een wederopname is voorbehouden voor de renovatie/herstelling/uitbreiding van je eigen woning.
Bij een immo-project dient er een minimale eigen inspanning te zijn van 20% van de compromisprijs + alle kosten(registratierechten,aktekosten, notariskosten) moeten ook met eigen middelen betaald worden.
De looptijd van het krediet is beperkt tot max 20 jaar
Het project dient zelfbedruipend te zijn. Ik verklaar me nader
De te verwachten huurinkomsten worden voor 80% in rekening gebracht. (ter dekking van de kosten,leegstand,niet betalen van de huur door verhuurder)
Met 80% van deze huuropbrengsten moet de nieuwe lening kunnen worden terugbetaald.
Een voorbeeld
Stel dat de maandlast van de lening 800€ bedraagt dan moet er een huurinkomst van 1000€ tegenover staan
Ik heb echter gehoord van anderen dat dit niet klopt en dat een wederopname wel mogelijk is voor de aankoop van een nieuwe woonst. Ik kan dit echter nergens mooi neergeschreven terugvinden. Kan iemand me wat meer op weg helpen?

Alvast bedankt!
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 06 jul 2017 08:54

Een "wederopname" is een gunst van de bank; geen wettelijke plicht. Het staat de bank dus vrij z'n voorwaarden voor wederopname op te leggen. Het staat u ook vrij uw lening op te zeggen (en terug te betalen mits de contractueel overeengekomen kosten) en van bank te veranderen.

Voorts is een beleggingsappartement kopen op grotendeels geleend geld een slechte belegging maar da's een andere discussie.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 06 jul 2017 12:58

Hangt af van bank tot bank. Deze bank stelt dat dus als voorwaarden. Het staat u vrij om met een andere bank samen te werken voor de financiering van uw project, maar in deze situatie natuurlijk moeilijk voor een wederopname.

Vorig jaar wou ik voor de aankoop van een perceel natuurgrond eens horen of ik het kon financieren met een bulletkrediet. Was niet voor zo'n hoog bedrag. Het korte antwoord van grootbank A (mijn huisbank) was dat ze geen "speculatieve projecten" financierden, bij bank B was het geen probleem + kon het zelf zonder hypothecaire inschrijving of mandaat.

Sommige banken zijn eigenlijk niet goed voor ondernemende mensen. Daaronder vallen ook grootbanken. Die denken letterlijk dat iedereen een kleine zelfstandige (bakker, landbouwer, etc) is of een particuliere bediende. Als je met iets minder courante situaties afkomt dan denken ze vaak niet mee. Sommigen doen dat wel, en die zijn dan vaak ook best OK om met samen te werken.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 06 jul 2017 19:48

De aankoop van een beleggingsappartment kan bezwaarlijk een 'immoproject' genoemd worden.
Ik heb in mijn loopbaan tientallen dergelijke wederopnames toegestaan.
Actueel is het inderdaad zo dat voor tweede verblijven/beleggingsappartementen liefst max 80 % ontleend wordt. Er zijn ook uitzonderingen. Spreekt wel voor zich dat de kredietopening op uw naam staat, en dus niet gebruikt kan worden door uw partner. Maar niets belet dat u 'uw' deel leent via wederopname (waarborg is ook uw huis en niet nieuw appartement) én dat anderzijds uw partner een apart woonkrediet aangaat. Stuur me een PB en geef me even door met welke bank u werkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”