Per abuis geld overgemaakt op waarborg rekening

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Per abuis geld overgemaakt op waarborg rekening

#1 , 25 jun 2017 09:37

Ik heb per abuis geld overgemaakt op mijn geblokkeerde waarborg rekening ipv mijn spaar rekening.
Nu maak ik mij zorgen of ik dit geld kan terug vorderen aangezien de rekening geblokkeerd is.
Ik zal sowieso mijn bank contacteren morgen maar moet ik de huiseigenaar nu om toestemming vragen het geld terug te laten storten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 jun 2017 10:13

Normaal gezien is slechts het bedrag van de waarborg geblokkeerd. Alles wat erboven komt zou je vrij moeten kunnen afhalen.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 25 jun 2017 10:19

tiens Didymus, betekent dat dan dat je na bepaalde tijd de jaarlijkse interesten (beeld je in dat die terug zouden stijgen :-) kan afhalen van je waarborgrekening?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 25 jun 2017 12:29

Dat is daar inderdaad het logisch gevolg van, ja.
"sowieso" schrijf je zo.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 25 jun 2017 13:40

Art. 10, paragraaf 3, Woninghuurwet:

§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 26 jun 2017 19:09

Xenophon heeft gelijk. Een foutief gestort bedrag zal vermoedelijk na contactname met verhuurder teruggestort worden. Rente moet ten allen tijde op waarborgrekening blijven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jun 2017 19:50

Gebeld met de bank en het bedrag werd zonder problemen terug gestort.

Bedankt voor de info

Terug naar “Bank & Beurs”