Opvragen van rekeninguittreksels van > 10 jaar

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

Opvragen van rekeninguittreksels van > 10 jaar

#1 , 19 jun 2017 23:34

Heeft een bankier het recht om te vragen waarom ik van mijn wettelijk samenwonende partner ik de rekeninguittreksels van de spaarrekening van 10 jaar geleden op te vragen?
Mijn partner is daarmee akkoord gegaan en we hebben samen een volmacht van die spaarrekening.
Maar hij heeft dan ook nog eens gebeld naar mijn partner om te vragen dat ze daarmee akkoord ging?
Wij wonen nog altijd wettelijk samen!

Bedankt op voorhand voor reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 jun 2017 23:58

Van wie is die rekening?
Als ze niet van u is dan is het normaal dat je geen uittreksels krijgt.
Waarom vraagt uw partner niet zelf zijn uittreksels aan?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 20 jun 2017 08:10

Is inderdaad van mijn wettelijk samenwonende partner!
Maar aangezien ik er een volmacht over heb kan ik er wel geld afhalen of van overschrijven. Dat is dan geen probleem.
Dat is juist waarom ik die bankier niet begrijp.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2017 11:14

U bankier is zeer voorzichtig !

Is dit een volmacht die gewettigd is op het gemeentehuis ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2017 11:26

Een volmacht om geld van een rekening af te halen geeft nog niet het recht om de rekeninguittreksels op te vragen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2017 14:40

Heeft een bankier het recht om te vragen waarom ik van mijn wettelijk samenwonende partner ik de rekeninguittreksels van de spaarrekening van 10 jaar geleden op te vragen?
Mijn partner is daarmee akkoord gegaan en we hebben samen een volmacht van die spaarrekening.
Had u die volmacht ook al 10 jaar geleden? Dus tijdens de periode waarvan u de uittreksels wenst op te vragen? Indien niet, is het héél normaal dat de bankier hier voorzichtig mee omspringt. Het is niet omdat uw partner u twee jaar geleden een volmacht op die rekening gegeven heeft, dat hij ook wenst dat u tot meer dan 10 jaar terug zijn doen en laten op die rekening kan controleren. Ik wou dat ik ook zo'n voorzichtige en pro-actieve bankier had, eerlijk gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2017 16:46

Als bankier zou ik het ook al verdacht vinden dat de rekeninghouder zelf niet om die uittreksel vraagt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 21 jun 2017 08:28

Is een terechte actie van die bankier. Argumenten werden hierboven aangehaald. Ook niet te vergeten dat uittreksels > 10 jaar gelden niet meer in het systeem zitten. Dat vergt een tussenkomst van bankmedewerkers die in de archieven moeten duiken om die verrichtingen terug te zoeken (als de bank ze nog heeft, want 10 jaar is normale bewaartermijn). Die arbeid wordt aan uurloon gefactureerd. En die kosten worden gedebiteerd van de rekening van de houder. Afhankelijk van de opzoeking kan dat meerdere honderden euro's zijn. Het lijkt me dus evident dat de rekeninghouder een bevestiging wordt gevraagd van die opdracht. Hij/zij zal die tenslotte betalen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

pollerita
Topic Starter
Berichten: 48

#9 , 21 jun 2017 23:37

Bedankt allemaal voor de reactie's.
Jullie hebben inderdaad gelijk en heb dat ook al laten weten aan de bankier, die terecht goed zijn werk doet!
Ik vond het een beetje raar, maar je ziet dat het hier een uitstekend forum is!

Terug naar “Bank & Beurs”