Bankrekening openen in Nederland. Fiscale gevolgen?

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Bankrekening openen in Nederland. Fiscale gevolgen?

#1 , 17 jun 2017 15:35

Beste forumleden, graag de volgende vraag:
gezien ik zondag dringend zaken moest afdrukken en mijn printer het begaf, kocht ik verleden zondag een nieuwe printer in Nederland, waar de winkels open zijn op zondag. Ik koos voor een printer die 'in promotie' stond, meer bepaald: na aankoop zou +- 30% van de aankoopprijs terugbetaald worden door de producent (cash back actie). De cash back dient geregeld te worden via de website van de producent (kopie factuur bijvoegen, serienummer opgeven, adres en bankgegevens klant...). Bij het ingeven van mijn postcode en mijn bankgegevens liep het fout. De website nam geen belgische postcode aan, noch belgische bankgegevens. Ik heb dan de producent gecontacteerd en mijn gegevens doorgegeven, met de vraag hoe de cash back kan geregeld worden. Het antwoord: de actie is alleen geldig in Nederland en gezien u in België woont komt u niet in aanmerking voor de cash back. (Staat niets van in hun algemene voorwaarden...!).
Nu vind ik het eigenlijk toch wel veel geld om dat te laten 'verloren' gaan en dacht ik, gezien ik in de grensstreek woon, om in Nederland bij een bank een zichtrekening te openen, deze gegevens dan door te geven aan de producent, en na betaling van de cash back de rekening weer af te sluiten (dus binnen maximum 2 maanden).
Ik zou denken dat ik hiermee fiscaal toch niets verkeerd doe? Maar gezien ik er eigenlijk niets van ken wil ik dit toch graag eerst even voorleggen op dit forum om toch geen 'stommiteit' te begaan... (Ik zou denken dat ik de bankrekening gewoon dien op te geven bij mijn fiscale aangifte voor inkomsten 2017 en dat daarmee alles ok is?).
Alvast hartelijk dank voor mogelijke informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 jun 2017 16:57

U mag een bankrekening openen en gebruiken in Nederland. Bij uw volgende belastingaangifte moet u dit wel melden via code 1075. Bovendien moet u wel éénmalig één en ander doorgeven aan het centraal aanspreekpunt, zie NBB.be - centraal aanspreekpunt.
Daar worden de gegevens van uzelf vergeleken met de info van de buitenlandse bankier.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2017 17:13

Hartelijk dank, Wanton!

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 18 jun 2017 10:38

Even losstaand hiervan vragen aan TS: een bankrekening is dus geen probleem, maar hoe ga je een postcode invullen dan?

Daarnaast: als het niet in hun voorwaarden staat, en de enige eis is de aankoop van dat toestel in de opgegeven periode, zou u het ook moeten krijgen met Belgische gegevens, maar of het sop de kolen waard is om hiervoor te beginnen procederen is de vraag dan maar...

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2017 19:16

Het sop is idd de kolen niet waard om te procederen, Blaatpraat... Ik ga er van uitgaan dat de 'controle' niet zo strikt zal zijn... de gegevens dienen ingevuld te worden op hun website. Ik ga het adres van de nederlandse bank nemen... Zou mij verwonderen dat ze het zo strikt gaan nakijken... Het is voor mij nu wel een princiepskwestie om die cash back te verzilveren... Het is een promotieactie in Nederland. Het toestel moet aangekocht worden in Nederland. Nergens in hun voorwaarden staat vermeld dat men ook woonachtig moet zijn in Nederland! Het is een zeer bekend merk, multinational, en dat ze zich hier aan laten kennen...

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 18 jun 2017 21:31

Toch wel beseffen dat geen enkele Nederlandse bank staat te springen om een rekening te openen voor dat doel. Dat levert hen veel administratie maar geen rendement op.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2017 22:46

Dat is dan mijn probleem niet... Ik betaal de kosten die verbonden zijn aan het openen en afsluiten van een rekening. Ik ben hen geen rekenschap verschuldigd.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 19 jun 2017 08:58

Er bestaat trouwens een Nederlandse internetbank waar je binnen de 10 minuten een Nederlandse rekening kan openen, ook als buitenlander: https://bunq.com
"sowieso" schrijf je zo.

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jun 2017 11:43

Dank Didymus!

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 03 dec 2017 00:20

Dat is dan mijn probleem niet... Ik betaal de kosten die verbonden zijn aan het openen en afsluiten van een rekening. Ik ben hen geen rekenschap verschuldigd.

klopt, maar de meeste banken WEIGEREN een rekening te openen voor een buitenlander wegens te veel administratie, en dan is het jou probleem wel

nadien de rekening moet aangeven aan de fameus meldpunt dat gaat je bloed zweet en tranen kosten

https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... -bank.html

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 03 dec 2017 12:36

Het aangeven van een rekening bij het meldpunt van de NBB is poepsimpel! Dat doe je via internet:
https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... en-voor-de

"zweet en tranen..."
Daar komt geen zweet aan te pas, misschien wel tranen in het vooruizicht dat de fiscus nu van alles perfect op de hoogte is.

Er is ook niets mysterieus of verdacht aan het bezitten van rekeningen in buitenland zolang men maar geen fiscaal verboden constructies opzet.
Ikzelf zie het als bijkomende en aan te raden risicospreiding om zich extra te beveiigen tegen ineenstuikende banken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Bank & Beurs”