Wettelijke basis verkoop Ethias First contracten

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Wettelijke basis verkoop Ethias First contracten

#1 , 14 jun 2017 10:22

Ethias wil zijn First contracten (type tak21) verkopen aan een buitenlandse overnemer. Volgens sommigen op spaargids.be is dit onwettig.
De onderschrijver van de tak21 zou immers een contract hebben met Ethias (en niet met een andere partij). Ethias zou zijn schulden (levenslang x procent interest betalen) zomaar niet kunnen doorverkopen zonder goedkeuring van de contractant. Lijkt me ook wel logisch: als ik bv. een woninglening bij de bank heb (dus een schuld), dan kan ik ook niet zonder goedkeuring van de andere partij (de bank) zeggen: "Beste bank, vanaf nu gaat de bakker van om de hoek mijn lening (proberen) af te betalen". Ze zullen dan eens goed lachen bij de bank en zeggen dat ze daar geen toestemming voor willen geven.
Waarom mag Ethias dat dan wel: nl. zijn schuld zonder goedkeuring van de andere partij overdragen aan een overnemer ?
Merk nog op: de overnemer is mogelijks minder solvabel (+ geen staatswaarborg meer bij buitenlandse overnemer) zodat de schuldeiser een extra argument heeft om niet akkoord te gaan met een overnemer.
Kortom: kan Ethias zomaar schijn schuld overdragen (wat een particulier niet kan). En zo ja (want blijkbaar mag dit): op basis van welke wettelijke bepalingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 14 jun 2017 11:33

Stel je vraag ook eens op Spaargids: www.spaargids.be

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”