10.000 euro ETH gekocht januari is x 10 gegaan

tibizla
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

10.000 euro ETH gekocht januari is x 10 gegaan

#1 , 14 mei 2017 15:42

Beste mensen

Ik heb in januari bitcoins gekocht en dan direct omgezet in ETH ethereum dat zijn cryptocoins.

Nu moet het toeval zijn dat ETH x 10 is gegaan en bitcoin ook maal 2

dus ik zit nu met 200.000 euro in virtual coins

IEMAND ADVIES HOE EN WAAR IK DIE NU BEST CASH ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 mei 2017 17:23

Best eens infomeren op een financieel forum. Hier zij het allemaal arme drommels.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 14 mei 2017 19:35

Tja, bitcoins, wordt zeker de laatste dagen door criminelen gebruikt
Het zou wel eens een soort monopolygeld kunnen worden dat je aan de straatstenen niet meer zult kwijtraken.

Of de fiscus die naar de herkomst van het geld gaat vragen ?
In Thailand zijn bitcoins al verboden

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 14 mei 2017 22:16

Ethereum is niet hetzelfde als Bitcoins, maar dit terzijde.

Vraag is hier al meermaals aan bod gekomen. Het veiligste is om bij grote meerwaarden een fiscaal advocaat te raadplegen en die een ruling te laten aanvragen bij de fiscus. Op die manier kan er achteraf geen enkele discussie zijn over de herkomst van het geld en over de te betalen belastingen. Dit gaat wel enkele duizenden euro's kosten...
"sowieso" schrijf je zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 15 mei 2017 08:04

In het veen kijkt men niet op een turfje...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 15 mei 2017 13:04

Als je kan aantonen wanneer je deze coins gekocht hebt, en hoe (bvb. €10.000 overgeschreven op 1/1/2017 naar exchange XX, daarmee YY ETH gekocht, vervolgens naar wallet Z overgeschreven), dan is er in principe geen probleem.

Ik ga er wel van uit dat de fiscus het gaat proberen belasten als divers inkomen (33% + gemeentelijke opcentiemen) als ze het te weten zouden komen. Maar in principe zou dit wel belastingsvrij moeten zijn (eerder een geval van "geluk" in plaats van "goed investeren").

Ruling kan je aanvragen maar kan 3+ maanden duren voor je die krijgt. Dat is lang in crypto land. Je wilt misschien liever vandaag reeds verkopen. Na de handeling kan je ook nog steeds een ruling aanvragen.. dat kan je misschien doen, maar dan ben je uiteraard wel gebonden door de beslissing. Best hiervoor een fiscaal advocaat raadplegen.

iota
Berichten: 830

#7 , 18 mei 2017 17:38

Toevallig gelezen in NRC vandaag, interview met ene Michel Boerrigter:
Zo kocht ik laatst voor een paar honderd euro aan Ethers, die waren toen 11 euro per stuk waard. Al snel werden ze tien keer zoveel waard. Toen bleek alleen dat er een lek in het systeem zat, waardoor mijn aankoop aanzienlijk daalde.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 22 mei 2017 11:07

Een totaal nikszeggende quote. In welk systeem zat een lek? In de portefeuille die hij op een exchange bewaarde waarschijnlijk, hoewel op elke informatieve site over cryptocurrencies staat dat je ze best offline bewaart.
"sowieso" schrijf je zo.

Neku
Berichten: 24

#9 , 26 mei 2017 23:24

Maak een account op Kraken, daar kan je ze verhandelen voor echt geld.
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 27 mei 2017 10:25

Zoals op tientallen andere gevestigde exchanges. Wat is het punt?
"sowieso" schrijf je zo.

Neku
Berichten: 24

#11 , 28 mei 2017 17:20

Dat was toch de vraag?
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 28 mei 2017 21:34

We mogen er toch van uitgaan dat iemand die op een juridisch forum vraagt hoe hij 200.000 EUR aan cryptomunten kan cashen niet op zoek is naar de naam van een exchange, maar wel naar juridisch advies over hoe hij dat op een legale manier kan doen zonder in het vizier van de fiscus te komen...
"sowieso" schrijf je zo.

Lipton
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jun 2017 13:53

We mogen er toch van uitgaan dat iemand die op een juridisch forum vraagt hoe hij 200.000 EUR aan cryptomunten kan cashen niet op zoek is naar de naam van een exchange, maar wel naar juridisch advies over hoe hij dat op een legale manier kan doen zonder in het vizier van de fiscus te komen...
Hij moet ze toch ook gekocht hebben op een exchange?

Je kan ze ook omzetten naar bitcoins en in een hardware wallet bewaren zoals Ledger S (al zijn die wel out tot juli) en daarmee een xapo.com mastercard funden die op bitcoin werkt ipv fiat en gewoon converteerd als je een betaling uitvoert. Zo sla je in één klap inflatie de deur uit.

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 04 jun 2017 12:04

Lijkt mij een slechte strategie.

De fiscus is volop bezig om inzicht te krijgen in transacties in België met buitenlandse kredietkaartschema's (vooral Visa en Mastercard in al hun vormen) omdat daar mogelijk witwasconstructies en verborgen buitenlandse rekeningen achter schuilgaan. Voorlopig hebben ze die inzage nog niet, maar ze zijn wel al naar de rechtbank getrokken om Worldline hiertoe te verplichten, zie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2932926
"sowieso" schrijf je zo.

Neku
Berichten: 24

#15 , 04 jun 2017 17:26

Sorry Didymus. Om als voorbeeld te geven Kraken werkt met een Fidor Bank AG. Deze vallen onder de Europese bankregels en dan is er toch reeds volledige communicatie met de fiscus? Of zie ik dat verkeerd?
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Terug naar “Bank & Beurs”