Aftrek interest en kapitaalaflossing belastingen

cosmo
Topic Starter
Berichten: 2

Aftrek interest en kapitaalaflossing belastingen

#1 , 22 jan 2008 11:08

Mijn dochter is gehuwd onder het stelsel volledige scheiding van goederen en in het bezit van een kapitaal waarmee ze op haar naam een huis wil kopen.
Ze zou echter een beperkte hypothecaire lening willen aangaan om maximaal fiscaal voordeel te genieten. Zij werkt echter niet en heeft geen eigen inkomsten.
Kan zij dan de interesten en kapitaalaflossingen aftrekken op het gezamelijke aanslagbiljet via het huwelijksquotient?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wimmeke
Berichten: 3

#2 , 22 jan 2008 14:13

neen, voorwaarde is dat de lening op beider naam wordt aangegaan

cosmo
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 jan 2008 14:16

ok, bedankt. Maar kunnen ze beiden een lening aangaan voor een huis dat enkel van haar is? Geeft dat de medeontlener geen rechten op de eigendom?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 jan 2008 18:05

Enkel opmerkingen :

1. Ik begrijp het niet goed : de combinatie = geen inkomsten hebben met een contract scheiding van goederen is ongeloofwaardig en slecht! Waarom toch? De eigen goederen blijven ook in een stelsel van gemeenschap 'EIGEN'.
2. De partner is geen eigenaar en wordt geen eigenaar van de woning. Ik in zijn plaats zou niet mee ondertekenen voor de lening, tenzij we het huis SAMEN aankopen. Waarom geen schenking of inbreng doen - met terugkeerclausule - van een stuk van het kapitaal, zodat hij een deel kan betalen?

3. Via het huwelijksquotiënt krijgt zij een klein deel 'loon' op haar naam , maar de aftrekmogelijkheden zijn beperkt.

Globaal advies : Huis samen kopen en gezamenlijke lening aangaan!

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”