Oplichting???

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Oplichting???

#1 , 13 mar 2017 09:04

Reeds 2 dagen achter elkaar (zaterdag en zondag) ontvang ik in mijn mailbox een mail van of Belfius en Recordbank. De tekst is praktisch dezelfde en telkens ondertekend door ene Mark De Vries; directievoorzitter.
Het gaat over de NFC bankkaart. die vanaf 18 maart zou worden ingevoerd. En reeds op 21 maart (na 3 dagen) zou u de nieuwe kaart reeds ontvangen hebben en kunnen gebruiken.
De bijgevoegde link kan echter niet weergegeven worden.
Is dat niet verdacht? Is dit een poging tot oplichting?
In bijlage een kopie van deze mail.

eachte klant,
Met ingang van 18 maart 2017 gaan we van start met de introductie van de nieuwe NFC-bankkaart.
De nieuwe NFC-bankkaart is de opvolger van de huidige bankkaart die u momenteel bezit.
Record Bank biedt haar klanten een veiligere virtuele omgeving aan om bankzaken te doen met maximaal gebruiksgemak.
Direct aanvragen
Uw huidige product zal per 21 maart 2017 gedeactiveerd worden. U kunt dan geen gebruik meer maken van uw huidige product.
De nieuwe NFC-bankkaart is geheel gratis, na 21 maart 2017 zullen wij € 15,95 in rekening brengen. Verdere informatie over de nieuwe NFC-bankkaart staat vermeld in de brief die u thuis opgestuurd zult krijgen.

Klik hier om uw NFC-bankkaart aan te vragen
Bezorging
Nadat uw aanvraag verzonden is en door een medewerker goedgekeurd is krijgt u uw nieuwe NFC-bankkaart per post binnen 4 tot 6 werkdagen op uw domicilieadres. Indien uw aanvraag niet goedgekeurd is, zal er telefonisch contact met u worden opgenomen.
Met vriendelijke groet,
Mark de Vries
Record

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2017 09:15

Als dit oplichting is, hoe weten zij bij welke bank je klant bent ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 13 mar 2017 09:53

Dat hoeven ze niet te weten. Gewoon naar de adressen sturen die zij hebben, er zitten er altijd een aantal bij die raak zijn.

Als ik zoiets ontvang, zal ik nogal dikwijls een zinnetje uit de brief door Google draaien; verbazend hoeveel rommel je hiermee ontmaskert...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 13 mar 2017 10:34

Mag u zeker van zijn.
Uw bank in kennis stellen...die doen dan verder het nodige...

En uiteraard geen bericht openen...meestal staat er een doc.zip op zoiets onderaan.

Alle banken hebben er last van.
Ook politie zal tegenwoordig mailtjes versturen voor niet gedane overtredingen op een onbekende plaats met een onbekende wagen.
Daar evenmin op ingaan.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 mar 2017 11:20

Als dit oplichting is, hoe weten zij bij welke bank je klant bent ?
Ben geen klant bij beide banken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2017 11:22

Dan moeten we ook niet verder zoeken!

En een bank schrijft je aan en de rekeningnummer zal altijd vermeld zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 mar 2017 11:24

Dat zijn gewoon pogingen tot oplichting.
Om aan uw rekeningnummer te geraken.

Ik reageer NOOIT op eender welke vorm van aanmaning of dringend bericht via e-mail.
Wie iets dringend heeft moet het persoonlijk komen zeggen, zo niet "prullenbak".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Bank & Beurs”