Gezamelijke rekening "beschermen"

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

Gezamelijke rekening "beschermen"

#1 , 06 mar 2017 13:48

Hoi,

Is er een manier waarop ik kan voorkomen dat mijn echtgenoot nog van onze gezamenlijk rekening gebruik kan maken?

Even een korte schets. Wij hebben een paar jaar geleden ons huis gekocht en één van de voorwaarden van de bank was dat we alles via een gezamenlijke rekening lieten lopen.

Mijn echtgenoot heeft echter een alcoholprobleem en hij koopt dagelijks dure flessen alcohol. Omdat hij ondertussen ook al 2 jaar werkloos is beginnen onze financiën bergaf te gaan.

Ik probeer de uitgaven te controleren wat er uitgegeven wordt en de financiële situatie te redden maar als de andere persoon gewoon geld naar believen opdrinkt is dit onbegonnen werk. Ik zou dus op één of andere reden onze rekening willen "beschermen" voor we in zo'n diepe put geraken dat we ons huis kwijt geraken.

Het is wel al zo geregeld dat we niet in het rood kunnen gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 mar 2017 20:06

Bij een gezamenlijke rekening kan u niet de volmacht voor uw echtgenoot intrekken. U kan langs de vrederechter maatregelen vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 07 mar 2017 22:30

Kleine correctie : u kan op de gemeenschappelijke rekening wel de volmacht intrekken, maar die is dan ook wederzijds! Betekent dat bank nog wel kan debiteren voor krediet, maar dat u er niet aankan.
Voorwaarde van de bank was waarschijnlijk dat de inkomsten bij die bank kwamen. Niet per definitie op een gemeenschappelijke rekening. U kan perfect uw loon laten storten op een rekening op uw naam alleen, zonder volmacht.
Op lange termijn is het inderdaad wel aan te bevelen bij de vrederechter langs te gaan om dit aan te kaarten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 07 mar 2017 23:27

Moet dat niet familierechtbank zijn?
Bij mijn weten is de vrederechter niet meer bevoegd voor familiezaken (sept 2014)

Terug naar “Bank & Beurs”