Aankoop X

RienB
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Aankoop X

#1 , 06 feb 2017 17:06

Ik ben 2 dagen geleden bij X inkopen gaan doen en heb daar betaald met mijn gewone betaalkaart van Y.
Vandaag is het geld van mijn aankoop van mijn rekening af gegaan, maar datzelfde bedrag stond ook nog steeds vast als waarborg.
Ik had meer geld op mijn rekening staan dan mijn aankoop in de X koste, maar minder dan 2x dat bedrag. Waardoor ik dus vandaag een aankoop wou doen wat vervolgens niet lukte door een ontoereikend saldo.
Mag dit zo maar? Het bedrag nog steeds als waarborg houden wanneer de som er reeds vanaf is? En waarom kan ik zelf bij het online bankieren niet zien welke bedragen als waarborg gehouden worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 06 feb 2017 17:16

Een bij uw bank navragen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 feb 2017 19:53

Een waarborg voor wat?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 feb 2017 19:55

Waarschijnlijk overschrijding van de dag/weeklimiet voor betaling met bankkaart.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 feb 2017 20:00

ik zie niet in waarom men bij X (meubelzaak) een waarborg zou inhouden.

Heb je toevallig niet getankt dit weekend?

RienB
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2017 22:04

Nee ik heb niet getankt en heb ook nog geen andere (grote) uitgaven gedaan afgelopen week ... Ik ben langs mijn bank geweest om uitleg te vragen en die zeiden dat meubelketen X dat bedrag al genomen had maar nog niet terug vrijgegeven dus dat ik moest wachten tot dat terug vrij kwam ofwel meer geld op mijn rekening zetten. Maar dit kan toch zo maar niet?

WP002
Berichten: 1479

#7 , 06 feb 2017 22:17

Bij een tankbeurt is zulks normaal, want het ogenblik dat je je kaart in de machine steekt, weten ze nog niet hoeveel benzine je gaat tanken. Als je bij meubelzaak X aan de kassa komt, zou je normaal gezien moeten weten hoeveel je schuld is. Zie dat u de verklaring van bank Y op schrift hebt, en vraag vervolgens met dat afschrift in de hand uitleg aan meubelzaak X.

RienB
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2017 14:28

Mijn bank zegt dat de historiek van die waarborg niet terug kunnen opvragen en dat het mogelijks komt doordat meubelzaak X een buitenlands bedrijf is dat zij met die waarborg werken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 08 feb 2017 14:34

Meubelzaak x is wel degelijk een Belgisch bedrijf (elk land heeft zijn eigen NV)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 08 feb 2017 14:57

Hoe kan een winkel nu meer van uw rekening nemen dan wat je moest betalen?
Met gewone bankkaart kan dit gewoonweg niet gebeurd zijn.

Je hebt blijkbaar met een kredietkaart van de winkel zelf betaald, daarom dat
het bedrag in kwestie "geblokkeerd" bleef tot de winkel bericht kreeg van de effectieve betaling.
Beter met uw handen van al die onnodige "speciallekes" blijven en gewoon met uw bankkaart betalen, dan hebt ge dit nooit
voor.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#11 , 08 feb 2017 16:52

Zou het kunnen dat je de aankoop eerst online besteld had met je bankkaart?
Gaat het om een gewone debetkaart (Maestro) of om een kredietkaart?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 feb 2017 16:59

Daar zou ik toch eens het fijne van wille weten, misschien dat basejumper daar meer over weet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

RienB
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 feb 2017 17:23

Ik heb niets online besteld of gereserveerd. Ik ben de winkel binnen gelopen, heb genomen wat ik wou en aan de kassa betaald met mijn gewone maestro kaart. Geen speciale MasterCard, visa of prepaid card en ook niet iets specifiek van die winkel... Ik heb gedaan wat ik in eender welke andere winkel zou doen en al jaren doe...

RienB
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 feb 2017 17:37

Hoe kan een winkel nu meer van uw rekening nemen dan wat je moest betalen?
Met gewone bankkaart kan dit gewoonweg niet gebeurd zijn.

Je hebt blijkbaar met een kredietkaart van de winkel zelf betaald, daarom dat
het bedrag in kwestie "geblokkeerd" bleef tot de winkel bericht kreeg van de effectieve betaling.
Beter met uw handen van al die onnodige "speciallekes" blijven en gewoon met uw bankkaart betalen, dan hebt ge dit nooit
voor.

In de twee berichten die je gepost hebt maak je veronderstelling die niet waar zijn. Misschien kan je vragen hoe het zit voordat je dit doet.

artemis
Berichten: 3293

#15 , 08 feb 2017 17:41

Al eens gebeld met de klantendienst van meubelzaak X over deze gang van zaken?

Terug naar “Bank & Beurs”